-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Velg et godkjent bilverksted
Seks av ti bileiere er ikke i stand til å identifisere et godkjent verksted. Det viser en fersk undersøkelse foretatt av Statens vegvesen.
Alle bilverksteder i Norge skal være godkjent av Statens vegvesen, men under halvparten av landets bileiere vet hvordan de finner frem til autoriserte verksteder, fremkommer det i en undersøkelse foretatt av Statens vegvesen.
– Funnene er ikke overraskende, men like fullt skremmende, sier avdelingsdirektør Jon Molnes i Statens vegvesen.
– På ulovlige verksteder vet du ingenting om kompetansen eller utstyret de har. Konsekvensene kan i verste fall bli at du kjører rundt i en bil som er trafikkfarlig.
Det fins cirka 3500 godkjente verksteder i Norge. I tillegg fins det 550 virksomheter som er godkjent for lettere reparasjoner, som for eksempel å skifte hjul og eksosanlegg.
I spørreundersøkelsen svarer også nærmere 25 prosent at det er greit å reparere bilen svart i deres omgangskrets.
– Jeg tror ikke folk nødvendigvis vet helt hva det er de er med på å støtte når de gjør dette. De er med på å støtte kriminelle. Ikke-godkjent verksteddrift er gjerne knyttet til flere ulovlige forhold, som skatteunndragelser og utnytelse av de som jobber der. I tillegg går det selvfølgelig utover de godkjente verkstedene som driver seriøst, sier Molnes.
Service og tilgjengelighet er viktigst når bileiere velger verksted, tett fulgt av pris og anbefalinger. Verkstedene finner de hovedsakelig gjennom nettsøk og anbefalinger fra venner og bekjente.
– Vi synes det er synd at bare to prosent oppgir at de er innom nettsidene våre for å forsikre seg om at verkstedet er godkjent. Dette er det eneste stedet du kan få helt sikker informasjon om at et verksted er godkjent eller ikke, sier Molnes.
Du finner oversikt over alle godkjente verksteder på vegvesen.no/finnverksted. Disse skal ha et skilt fra Statens vegvesen som viser at de er godkjent verksted.
Fakta fra undersøkelsen:
- Service er viktigst for valg av verksted (90 % har svart viktig eller svært viktig), deretter tilgjengelighet (82 %), anbefalinger fra andre (78 %), pris (77 %) og beliggenhet (71 %).
- Venner og bekjente er største kilde når det gjelder valg av verksted (49 %), deretter internettsøk (32 %). 2 % av de spurte bruker Statens vegvesens tjeneste med oversikt over godkjente verksteder.
- 22 % av de spurte visste ikke at verksteder i Norge må være godkjent. Av de som visste det, svarer 43 % at de ikke vet hvordan de kan identifisere et godkjent verksted.
- 22 % av de spurte synes det er greit å reparere bilen svart i sin omgangskrets.
- Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av Statens vegvesen, NAF, Norges Bilbransjeforbund og Mitt anbud.
- Undersøkelsen er utført som et ledd i en større kampanje for å redusere svart og uautorisert arbeid innen verkstedbransjen.