Audi : Audis tur på diesel-karusellen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audis tur på diesel-karusellen
Egentlig ikke veldig overraskende at Audi tusler etter og gjør som Mercedes: tilbyr «retrofit» på gamle dieselmotorer. Ser vi konturene av det som vil bli bransjens største PR-problem?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Diesel er virkelig blitt et fy-ord.

Ungene får ikke lov til å se på diesel-TV lenger, og sier de ordet diesel, må de vaske munnen med såpe. All dieselmat er blitt fy-mat, og hvis du får dieseler i hagen, kan du like godt grave opp alt med en gang. Verre enn brunsnegler.

Det går allerede rykter om at diesel er smittsomt og at sykehusene oppretter egne diesel-isolater. Og det er mengder av mennesker som leter langt tilbake i slekta for å forsikre seg om at det ikke er noen innslag av dieseler der. Tenk så nedverdigende det hadde vært.

Og nå er det altså Audis tur.

Etter at Mercedes «frivillig» satte i gang en tilbakekallingskampanje tidligere denne uken, har vi ventet på at andre kommer på banen. Foreløpig er det bare Audi som har våknet – i dag fortalte de at de skal sørge for at 850.000 biler i Europa skal etterutstyres med ny software som «et bidrag til å bedre luftkvaliteten».

De er litt mer konkrete enn Mercedes nå det gjelder hvilke biler det gjelder: V6 og V8 TDI motorer fra EU5 og EU6-tiden. Men ellers vet vi like lite som vi fremdeles ikke vet om Mercedes heller. Eller hva det heter.

Men – NB – dette skal gjøres på motorer som ER lovlige innenfor gjeldende regler, de skal bare bli enda litt mer lovlige.

Et par åpenbare spørsmål med en gang. 

Pinlig affære
850.000 biler er ikke mange sammenliknet med de tre millionene fra Mercedes. Audi har da ikke solgt SÅ mye dårligere enn Mercedes.

Forholdet 850.000:3.000.000 kan nok imidlertid forklares med at det er færre Audimotorer dette angår. Men betyr det da at de ikke har tilsvarende løsninger for de andre motorene? Eller at de andre motorene simpelthen er så bra at det ikke er mulig å forbedre dem?

Og, nå nærmer vi oss PR-problemet – er det ikke flaut å være bilprodusent og fortelle at her sitter vi med tekniske muligheter, som ikke en gang koster noe, løsninger gode nok til å gi dere, kjære kunder, bedre luft, men vi har ikke giddet å installere dem før de tyske veimyndighetene brakk armen bak på ryggen vår.

For det som er opplagt nå er at de tyske produsentene er i en skikkelig skvis, der de kjemper for det som tradisjonelt har vært halvparten av markedet deres.

De vil gjerne fortsette å bygge store, tunge, raske biler. Det er der fortjenesten er. Men det er også der forbruket finnes, så for å komme ned på det gjennomsnittsforbruket idiotene i Brussel krever, er man helt avhengig av dieselmotorer som har et lavere forbruk.

Mister man de utjevningsmulighetene dieselmotorer vil kunne gi de kommende årene, er man skikkelig ute å kjøre. Lynrask innføring av nullutslippsbiler er ikke praktisk mulig – kanskje først og fremst fordi kundene ikke vil ha dem.

Diesel mot veis ende?
Og det er jo det som er diesel-problemet også nå. Vi har gjengitt mengder av tyske meningsmålinger som forteller hvor mange som ikke vil nærme seg en dieselbil neste gang de skal bytte. Enten de skal bytte til ny eller gammel.

Myndighetenes trusler om å stenge bysentra for dieselbiler (og da er det fort gjort å overse at det er snakk om gamle dieselbiler) er selvfølgelig ikke med på å gjøre dieselbegrepet mer attraktivt.

Nå kjenner ikke jeg det indre liv hos disse produsentenes propaganda-avdelinger, men det må være helt åpenbart at det de jobber mest med nå er å få endret hele diesel-diskursen. Frem til nå har den stort sett bestått av drittslenging mellom produsentene og deres representanter, og myndighetene, både regionale, nasjonale og Brussel.

En meningsutveksling som heller ikke akkurat har vært egnet til å få publikum til å elske diesel igjen.

Det er PR-folkene som må bygge opp helt nye premisser for hva «den nye» diesel-fortellingen skal dreie seg om. Og – viktigst – de må sørge for at den skaper positive forventninger. 

Klarer de det er de gode – og bør sende regningen til Volkswagen, for det var der det hele startet. Først som et problem. Deretter som et problem som ble elendig behandlet. 

Men så gode tror jeg ikke de er. Skulle jeg sette pengene mine på noe, vil det være at «Diesel er dødt» for personbiler.

Hva med BMW?
Imens sitter vi her og venter på BMW da. De klarte seg best gjennom VW-stormen, men har åpenbart et lite svin eller tre på skogen de også.

Allerede den 28. juni gikk det ut en melding om at de hadde opptrådt på hjemmebane sammen med Audi, og var blitt enig med Bayerns ministepresident Horst Seehoofer om å etterutruste biler i Bayern. 

Men også der dukket det opp ting som skurret: BMW sa de kunne bygge om «minst halvparten» av sine EU5 motorer slik at de fikk et «sentrumsnær-relevant utslippsnivå».

Hvorfor ikke den andre halvparten?

Jo, «software-løsninger er ikke alltid mulige på biler eldre enn 2011».

Det kan vi kanskje godta, men jeg har problemer med å tro at det vil bli godtatt at BMW bare skal gi München og omegn bedre luft. Derfor frykter jeg at det ikke tar lang tid før vi må bringe enda en av disse kjipe meldingene, og da med BMW i førersetet.

Men kanskje de i hvert fall har såpass god PR-sans at de vet at dårlig nytt helst bør slippes en lørdag. Etter børs og med minimal oppmerksomhet fra pressen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: