![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Genève 2018 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018). |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Det er nå klart for tredje Kia med ladeledning: Niro. Fra en forsiktig start med fem biler i juli i fjor, har hybride og crossoveraktige Niro vokst til – i det minste i den offisielle statistikken – å bli Kias mest foretrukne bilmodell i Norge. Nå har Kia akkurat sluppet ladehybriden (PHEV) av Niro og venter ytterligere salgsvekst både for merket og modellen. Eller kan hybriden ende som en overgang til enda flere ladbare biler fra Kia? Verd ekstraprisen Med unntak av oppgitt forbruk (0,13 liter/mil mot 0,38 liter/mil i vanlig hybrid målt etter NEDC), ladekontaktlokket på venstre forskjerm, blinklys i speilet og litt annerledes instrumentering, er det bare detaljer som skiller Niro PHEV fra hybridvarianten. Kia Niro PHEV er lett å like, ganske rask med 141 tilgjengelige hestekrefter og ekstra drivstoffgjerrig med girvelgeren i sparemodus. Omfattende utstyrt Niro er en av få bybrider/ladehybrider som kan trekke tilhenger, i begge tilfeller inntil 1300 kilo. Det er 200 kilo mindre enn konkurrenten Golf GTE kan trekke, men neppe av betydning i valget mellom de to bilene. Med utvendig lengde på 4,35 meter er Niro en direkte konkurrent til Toyota C-HR og Nissan Qashqai, to svært populære SUV/Crossover-modeller i Norge. Snaut bagasjerom Normalt starter kjøringen med Niro PHEV i elektrisk modus og blir der til batteriet er nede i hybridmodus. Kun ved ekstra belastning som eksempelvis ved forbikjøringer kobler også bensinmotoren inn for å gi ekstra drakraft. Bare én ladekabel følger med Største ladefart på Kia Niro PHEV oppgis til 3,3 kW, men det krever bruk av ladekabel (Type 2) som ikke følger med bilen. Standardkabelen kobles til vanlig stikkontakt (10 A) med rundt fire timer som ladetid. Kia er fortsatt landets beste på garanti med sju år/150.000 kilometer. Det gjelder også for batteripakkene i ladehybridene.
annonse
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||