BMW kjemper for DTM

Flere har engstet seg for hva som skjer med DTM når Mercedes trekker seg etter 2018. BMWs motorsport-direktør er blant dem som jobber med alternative løsninger.

Publisert Sist oppdatert

BMWs motorsport-direktør, Jens Marquardt, kjemper for DTM-seriens fremtid

DTM er det store på racingfronten i Tyskland, og et viktig marketing-verktøy for Audi, BMW og Mercedes som er de eneste merkene representert i mesterskapet.

Men DTM er ikke bare DTM – løpshelgene består av flere andre cuper og mesterskap – som for eksempel Porsche Carrera Cup der Dennis Olsen leder soleklart hittil i år og der Marius Nakken kjører sin debutsesong.

Europamesterskapet i Formel 3, Tourenwagen Classics og Audi Sport TT Cup inngår også. Samt masse show og moro – denne helgen skal for eksempel Anastacia underholde.

Men når Mercedes trekker seg forsvinner en tredel av DTM-bilene, og hva skjer da med denne publikumsmagneten?

– Da Mercedes annonserte at de forlater serien ved utgangen av 2018, lovte vi DTM-fans at vi skulle slåss for fremtiden til serien, sier BMWs motorsport-direktør, Jens Marquardt.

– Vi arbeider hardt for å innfri dette og har konstruktive dialoger med Gerhard Berger (sjef for ITR som er DTMs paraplyorganisasjon) og produsenter for å utvikle et levedyktig konsept for fremtiden.

– Målet er å beholde DTM som en attraktiv og innovativ plattform som fortsatt skal glede våre mange fans med motorsport og show på høyt nivå, fortsetter Marquardt.

Dagens DTM-biler kjører etter et unikt teknisk regelverk som inkluderer fireliters V8-motorer, avanserte, sekvensielle girkasser og bakhjulsdrift. Men både BMW-sjefen og Berger er åpne for å finne alternative løsninger.

De støtter innføringen av såkalt Class One regelverk og er innstilt på å utstyre DTM-bildene med ekstremt effektive og kraftigere firesylindrede turbomotorer og mindre avansert aerodynamikk.

– Dette ville åpne muligheten for standardiserte, globale regler og tillate at DTM benytter samme tekniske fundament som bilene i det japanske Super GT mesterskapet, for eksempel, sier Marquardt.

– Et slikt konsept ville sikre seriens fremtid, gjøre den mer internasjonal og gjøre plattformen mer attraktiv for flere aktører. Vi hadde satt stor pris på å få flere aktører enn dagens tre på banen i DTM, konkluderer BMW-sjefen.

Powered by Labrador CMS