-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mazdas første med Skyactiv-X
Mazda benytter Tokyo-utstillingen til å vise frem to ferske konseptbiler: En designstudie og en produktstudie.
Hva i all verden er forskjellen på «designstudie» og «produktstudie» når begge modellene uansett er konseptmodeller, kan man jo lure på.
Jeg tipper det har med å gjøre at produktstudien handler om teknologi og drivlinjer som kommer i neste generasjon Mazda, mens den andre handler om … ja, design.
Kunne ikke Mazda slått disse to sammen? Det kunne de nok – men det er morsommere å vise frem to modeller enn én, så her kommer de som to:
Designstudien skal vise Mazdas retning for utseende. Fortsatt basert på det merket kaller «Kodo», designretningen som begynte med CX-5 i 2012, og helt sikkert både blikkfangende og tidløst.
Både 2012-modellene av CX-5 og 6 holder seg utrolig godt, spør du meg, og konseptet RX-Vision fra Tokyo-utstillingen i 2015 viser at Mazda vet å trekke frekke linjer fortsatt.
Kanskje mer interessant er riktignok produktstudien til Mazda. Her viser nemlig Mazda en komplett drivlinje bygget rundt den nye Skyactiv-X-teknologien, bakt inn i neste generasjon Skyactiv-plattform.
Skyactiv ble introdusert i 2012 som Skyactiv-G og Skyactiv-D (henholdsvis bensin- og diesel-motorer), og er Mazdas nåværende motorgenerasjon.
Neste steg er Skyactiv-X, en bensinmotor uten tennplugger, og blir ifølge Mazda den første bensinmotoren av sitt slag i serieproduksjon.
Les også: Vi har allerede prøvd Skyactiv-X
Dette ser ut til å bane vei for neste Mazda 3. Hatchback-profilen på teaser-bildene Mazda har publisert ser veldig Mazda 3-aktig ut – og Skyactiv-X-prototypen vi kjørte i sommer var nettopp en 3-er.
Hva annet skjer hos Mazda om dagen? Vel, selv om Skyactiv-X er Mazdas måte å holde liv i bensinmotoren på, har de ikke glemt elbilen.
Derfor har de sammen med Toyota og Denso etablert EV C.A. Spirit – et selskap som skal utvikle elbil-teknologi på heltid, utenfor de tre selskapenes kontorer.
De tre selskapene skal alle levere både teknologi og arbeidskraft til det nye samarbeidet. Mens Mazda leverer det de beskriver som «forsprang i utvikling ved hjelp av data-modellering», skal Denso levere elektronikk og Toyota sin nye TNGA-plattform.
Mazda og Denso går riktignok bare inn med fem prosent eierskap hver – Toyota de resterende 90 – men det er et signal om at også Mazda har elektrifisering i bakhodet.
Det må nok til skal de klare Zoom-Zoom 2030 programmet deres, som lover 50 prosent reduksjon i selskapets totale CO2-avtrykk (90 prosent innen 2050).