Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Den nye Skyactiv-arkitekturen.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Mazdas designstudie.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Er dette neste Mazda 3? Sannsynligvis.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Er dette neste Mazda 3? Sannsynligvis.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Skyactiv-X-motoren - en bensinmotor uten tennplugger.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Skyactiv-X-motoren - en bensinmotor uten tennplugger.
Mazda på Tokyo-utstillingen 2017
Skyactiv-X-motoren - en bensinmotor uten tennplugger.

Mazdas første med Skyactiv-X

Mazda benytter Tokyo-utstillingen til å vise frem to ferske konseptbiler: En designstudie og en produktstudie.

Publisert Sist oppdatert

Hva i all verden er forskjellen på «designstudie» og «produktstudie» når begge modellene uansett er konseptmodeller, kan man jo lure på.

Jeg tipper det har med å gjøre at produktstudien handler om teknologi og drivlinjer som kommer i neste generasjon Mazda, mens den andre handler om … ja, design.

Kunne ikke Mazda slått disse to sammen? Det kunne de nok – men det er morsommere å vise frem to modeller enn én, så her kommer de som to:

Designstudien skal vise Mazdas retning for utseende. Fortsatt basert på det merket kaller «Kodo», designretningen som begynte med CX-5 i 2012, og helt sikkert både blikkfangende og tidløst.

Både 2012-modellene av CX-5 og 6 holder seg utrolig godt, spør du meg, og konseptet RX-Vision fra Tokyo-utstillingen i 2015 viser at Mazda vet å trekke frekke linjer fortsatt.

Kanskje mer interessant er riktignok produktstudien til Mazda. Her viser nemlig Mazda en komplett drivlinje bygget rundt den nye Skyactiv-X-teknologien, bakt inn i neste generasjon Skyactiv-plattform.

Skyactiv ble introdusert i 2012 som Skyactiv-G og Skyactiv-D (henholdsvis bensin- og diesel-motorer), og er Mazdas nåværende motorgenerasjon.

Neste steg er Skyactiv-X, en bensinmotor uten tennplugger, og blir ifølge Mazda den første bensinmotoren av sitt slag i serieproduksjon.

Les også: Vi har allerede prøvd Skyactiv-X

Dette ser ut til å bane vei for neste Mazda 3. Hatchback-profilen på teaser-bildene Mazda har publisert ser veldig Mazda 3-aktig ut – og Skyactiv-X-prototypen vi kjørte i sommer var nettopp en 3-er.

Hva annet skjer hos Mazda om dagen? Vel, selv om Skyactiv-X er Mazdas måte å holde liv i bensinmotoren på, har de ikke glemt elbilen.

Derfor har de sammen med Toyota og Denso etablert EV C.A. Spirit – et selskap som skal utvikle elbil-teknologi på heltid, utenfor de tre selskapenes kontorer.

De tre selskapene skal alle levere både teknologi og arbeidskraft til det nye samarbeidet. Mens Mazda leverer det de beskriver som «forsprang i utvikling ved hjelp av data-modellering», skal Denso levere elektronikk og Toyota sin nye TNGA-plattform.

Mazda og Denso går riktignok bare inn med fem prosent eierskap hver – Toyota de resterende 90 – men det er et signal om at også Mazda har elektrifisering i bakhodet.

Det må nok til skal de klare Zoom-Zoom 2030 programmet deres, som lover 50 prosent reduksjon i selskapets totale CO2-avtrykk (90 prosent innen 2050).

Powered by Labrador CMS