-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fremdeles mer krutt i Exige
"En ny uke, en ny ekstrem Lotus" var det noen som skrev sist de bygde en spesialmodell. Det var ikke lenge siden. Dette er noe tradisjonsfabrikken i Norfolk virkelig kan.
Dagens «variasjoner over et tema» heter Exige Cup 430. Slik Lotus liker å formulere det: «Dette er den mest ekstreme (fyll inn modellnavnet selv) noensinne».
Det verste er at de har jo alltid rett. Hver gang klarer de å hente noe ekstra saft ut av en kjent pakke, eller senke vekten med enda noen kilo. I bildegalleriet ser du årets nyheter – jeg ser ikke bort fra at det kommer fler innen årets utløp.
Den siste ekstreme derfra var Elise Cup 260. Den kom i oktober, men jeg hoppet nok over den på disse sidene. Før det kom de med Exige Cup 380 i juli, jeg er ikke helt sikker på at vi fortalte om den heller.
Men Evora GT430 fikk litt oppmerksomhet, spesielt siden det var den første nye Lotus-varianten etter at kineserne overtok.
Den er også relevant i forhold Exige Cup 430, for her snakker vi om en LE380 som er utstyrt med den samme 3,5-liters V6-motoren som du finner i LEGT430, men koblet til en sekstrinns manuell kasse.
Du gjettet kanskje at 430-betegnelsen har noe med effekt å gjøre? Ganske riktig, 55 hester mer enn i forgjengeren gir 430. Føy også til 440 Nm.
Med en vekt på litt over 1050 kg gir det mer enn 400 hester per tonn. Livlig heter det!
De forteller i hvert fall om 3,3 til 100 og 290 på toppen.
Og apropos vekt – ikke bare er det tatt gode grep for å senke vekten, selv om det bare er 50 gram her, og halvannen kilo der (1 kg på alu-diffuseren foran, eller hele 10 kg på titan-potta – slikt koster penger!), men det er også gjort masse med aerodynamikken.
Resultatet, blant annet av den nye, massive hekkespoileren som bare øker marktrykket uten å øke luftmotstanden (sier Lotus), er i hvert fall et marktrykk på 220 kg nær toppfarten.
Aerodynamikerne har justert marktrykket slik at mer enn tidligere blir lagt på forhjulene. Tidligere var det 36 % av totalen som forhjulene fikk glede av, nå er det 45 %. En skarpere styre-reaksjon er blant resultatene.
Hvis dette høres racing ut, får du garantert den følelsen bak rattet også, selv før motoren er fyrt opp.
Lettvekts-interiøret taler sitt klare språk. At du kan velge bort airbags på spekk-settet og derved spare ytterligere 3 kg, er også en indikasjon på ganske hardcore, og når du ser de seks posisjonene på bryteren for den variable traksjonskontrollen – fra 1 til 12 % slipp – vet du at dette er alvor.
Du vet det når sjekken skrives ut også: litt under 130.000 euro.