img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Originale reservedeler – for skredderen
Noe som gjorde 300 SL så karakteristisk var interiøret. Det rutete stoffet i setene var ikke til å ta feil av.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er mye bra med Mercedes-Benz SL. Den er en av de bilene i verden mest best «value retention» – det vil si, den ikke bare holder på pengene, verdien på den øker.

En annen bra ting er at verdien øker fordi det er forholdsvis enkelt å komme til en del kritiske reservedeler – etter original oppskrift.

Daimler er veldig gode der, og for femte gang på rad stemte leserne av Motor Klassik inn reservedelene fra Mercedes som «Best-Brand».

Samtidig ble forresten 300 SL stemt inn som den bilen fra 40- og 50-tallet leserne helst ville ha.

Den siste innsatsen fra klassisk-del avdelingen til Mercedes vil ikke akkurat legge noen damper verken på entusiasmen, eller verdistigningen.

Nå har Daimler gått til produsenten av det opprinnelige interiør-stoffet og bestilt opp ganske mange ruller med det gamle særpreget. Ikke bare er farger og mønster identisk, ullkvaliteten og måten stoffet veves på er også fullstendig som da W 198 ble produsert mellom 1954 og 1957.

Vi snakker med andre ord skikkelig diagonalvevd i opprinnelig gabardin-forstand.

De av dere som er glad i stoffer og har engelsk skredder kan snakke om «Four ply, double-weave twill» og vite hva det betyr.

Jeg aner ikke hvor mange av bilene som ble levert med skinn – ekstrautstyr, men Mercedes forteller at 80 % av de med stoff valgte den blå-grå varianten. Den med rød og grønn var det bare 14 % som bestemte seg for, mens det var nesten ingen, bare 6 prosent, som sa ja til grønn og beige.

Nå har stoffene fått egne delenummer, og designene er blitt inndelt i L1, L2 og L3. Stoffet leveres 1400 millimeter bredt og koster rundt 150 euro per meter – før avgifter.

Nå er det kanskje ikke prisen som først og fremst gjør at vi nok ikke kommer til i finne disse stoffene på cat-walken veldig ofte. Originale er de, men med et lite forbehold. De er behandlet for å møte dagens Daimler-krav om fading-motstand mot sollys, og om brannsikkerhet.

Det gjør at stoffene kanskje ikke er like egnet som flatterende, flagrende skjørt, som til møbeltapetsering.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: