![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Detroit 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Jammen har Skoda klart å finne nok et SUV-navn som starter på K og ender på Q, KamiQ, i tillegg til eksisterende KaroQ og KodiaQ. Noen forklaring på navnets opphav får vi imidlertid ikke, men bokstavkombinasjonen er kanskje tilstrekkelig. Les vår forhåndsomtale av bilen og se designskisser Bilen ble avduket på den tsjekkiske ambassaden i Beijing mandag kveld, og onsdag morgen blir den vist for pressen på Auto China – den store kinesiske bilutstillingen som skal pågå frem til 4. mai. Kamiq skal posisjoneres nederst på rangstigen av de tre Skoda SUV-ene, men i format er den ikke ulik vår Karoq. Kina-versjonen av Karoq er imildertid strukket med 5 cm for å gi plass til nok en modell. Nykommeren er riktig nok seks centimeter smalere, men lengde og høyde er nesten identiske som du ser av tabellen nedenfor.
Kamiq skal tilbys med en motor som Skoda betegner som helt ny – en 1,5-liter med 110 hestekrefter og et dreiemoment på 150 Newtonmeter. Målgruppen er ifølge Skoda «unge, urbane som ønsker å opprettholde sin digitale livsstil, selv når de forflytter seg i bilen, og som trenger moderne online-løsninger.» Derfor er Kamiq utstyrt med intelligente tilkoblings-løsninger, som iFlytec – et av Asias ledende systemer for stemmestyring basert på kunstig intelligens. Softwaren forstår regionale dialekter i Kina og kan til og med lære individuelle og lokale uttrykk automatisk. Smart-telefoner kan tilkobles via Apple CarPlay, Baidu eller MirrorLink og speiles på den 8-tommers infotainment-skjermen. Ifølge Skoda tar det ikke lang tid før nye Kamiq settes i produksjon, og nå som vi har fått litt mer informasjon skjønner vi det ikke blir samme bil som blir Skodas tredje modell i Europa - den vi fikk hint om i Genève er en god del mindre.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||