Attraktiv pris på Nexo

Hyundai er sammen med Toyota de fremste pådriverne for biler med brenselceller. Nå lanserer de en lekker ny SUV til en meget attraktiv pris.

Publisert Sist oppdatert

I dag kan du velge mellom Hyundai ix35 FuelCell og Toyota Mirai dersom du har bestemt deg for å kjøpe en brenselcelle-bil, også kalt hydrogenbil.

Slike biler drives av elmotorer, men i stedet for store batteripakker har de et eget «kraftverk» (brenselcellene) om bord som genererer strøm fra hydrogen. HY-biler har i Norge de samme fordeler som elbiler, og vel så det, nettopp fordi det eneste som slipper ut av dem er rent vann.

I vinter viste Hyundai frem en ny generasjon hydrogenbil – SUV-en NEXO som nå er klar for salgsstart i Norge.

Se bildegalleri og les mer om NEXO 

Hyndai hevder NEXO har verdens mest effektive brenselcellesystem med en systemeffektivitet på 60 prosent.

Komponentene i drivlinjen er blitt mindre og lettere enn tidligere, samtidig som lagringstettheten i hydrogentankene er økt. Bilen er ifølge Hyundai bygget helt uten kompromisser.

– Med sine innovasjoner får NEXO en teoretisk rekkevidde på 754 kilometer per fylling (NEDC). Dette er en økning på 40 prosent sammenlignet med forgjengeren ix35 Fuel Cell, sier Øyvind L. Knudsen, produktsjef i Hyundai Motor Norway.

– Vi har også gjort store fremskritt når det kommer til kaldstart, som tradisjonelt har vært en utfordring på hydrogenbiler. NEXO starter uten problemer selv i temperaturer under 30 minusgrader, legger han til.

Nye Hyundai NEXO leveres kun i én enkelt variant som har «alt» utstyr. Bilen får en veiledende pris på 585.900 kroner, inkludert leveringstillegg på 10.900 kroner.

De første bilene er på plass hos utvalgte Hyundai-forhandlere i løpet av sommeren.

– Vi er veldig stolte av å kunne presentere NEXO til en svært gunstig pris. Bilen stiller i særklasse som en stor familie-SUV med premium utstyrsnivå, nydelig komfort og en drivlinje med null utslipp, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

En utfordring ved å kjøre en bil som dette er at tilgangen på hydrogen foreløpig er meget begrenset i Norge så vel som ellers i verden.

Det fins i dag en håndfull stasjoner på Østlandet fra Jessheim i nord til Porsgrunn i sør, samt i Bergen og Trondheim. Flere stasjoner er under planlegging.

Powered by Labrador CMS