Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz B 250 e
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes Benz A 250 e og B 250 e

Mercedes Benz A 250 e og B 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz A 250 e

Mercedes Benz B 250 e

Mercedes Benz B 250 e

Nå kommer ladbar A og B

For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.

Publisert Sist oppdatert

Med de nye modellene har Mercedes ladbare hybrider i så godt som alle modellserier.

Og når produsenten nå snakker om nærmere 70 kilometer elektrisk rekkevidde er det en betydelig forbedring fra første generasjon ladbare hybrider som i praksis kunne kjøres et par mil før batteripakken trengte ny boost.

– Plug-in hybrider representerer et viktig steg på veien mot utslippsfri kjøring. Med inntoget av A- og B-Klasse har kundene hele 12 ladbare alternativer å velge mellom, et tall som skal dobles i løpet av neste år, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Her er noen viktige fakta om de nye modellene

  • Elektrisk rekkevidde på opptil 69 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP
  • Systemeffekt på 218 hestekrefter (160 kW)
  • Samlet dreiemoment på 450 Newtonmeter
  • Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,6 sekunder
  • Tauekapasitet på 1600 kg
  • Flatt bagasjerom

Fleksibel på eldrift
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk (160 kW) og et dreiemoment på 450 Nm.

Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og tar eksempelvis A 250 e fra 0 til 100 km/t på 6,6 sekunder. Toppfarten er på 235 km/t, eller 140 km/t på ren elektrisitet. Alle modellene leveres med en 8-trinns automatisk girkasse som standard.

Stor batterikapasitet
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på ca. 15,6 kWh, det største i en eksisterende plug-in hybrid fra Mercedes-Benz, og bra også sammenlignet med konkurrerende merker.

A 250 e og B 250 e kan lades med både vekselstrøm og likestrøm, der sistnevnte kun bruker 25 minutter fra 10 til 80 prosent. Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10 til 100 prosent.

Smarte løsninger
For å optimalisere bagasjeromsplassen er eksosanlegget redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet.

Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et flatt gulv.

Elektrisk MBUX
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass i både A 250 e og B 250 e, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon.

Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.

Ulike kjøremodi er tilgjengelige slik at føreren kan prioritere alt fra ren utslippsfri drift, via kjøredynamikk og bruk av begge motorer, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til for eksempel bynære strøk.

Alle tre modeller kan forvarmes eller kjøles via applikasjonen Mercedes me.

De nye modellene kan bestilles allerede i september, mens norsk lansering finner sted mot slutten av året. Prisene er ikke klare ennå, men du kan regne med at de blir attraktive i forhold til bilenes ytelser.

Tekniske data

A 250 e

A 250 e Sedan

B 250 e

Systemytelse (kW/hk)

160/218

160/218

160/218

Systemmoment (Nm)

450

450

450

Akselerasjon 0-100 km/t (s)

6,6

6,7

6,8

Toppfart (km/t)

235

240

235

Blandet forbruk (l/mil)

0,14-0,15

0,14

0,14-0,16

Blandet CO2-utslipp (g/km)

33-34

32-33

32-36

Total batterikapasitet (kWh)

15,6

15,6

15,6

NEDC elektrisk rekkevidde (km)

74-76

75-77

70-77

WLTP elektrisk rekkevidde (km)

60-68

61-69

56-67

Powered by Labrador CMS