-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Etter å ha vært uten norske bestselgere det siste året, er det nå mange lys i tunnelen for Mercedes-organisasjonen. Så langt er nye ladbare utgaver lansert i A, B, C og E-Klasse, og nå følger to populære SUV-er.
Den ene varter opp med skikkelig rekkevidde slik konkurrentene også gjør med sine nyheter, den andre er også forbedret, men ikke så det virkelig monner. Jeg er ikke sikker på at eierne kommer til å lade den så ofte de burde.
La oss starte i den positive enden med GLE 350 de 4Matic.
Legg merke til den lille d-en i betegnelsen som indikerer at denne nå er utstyrt med dieselmotor. Jeg vil anta det mottas positivt av de med lang årlig kjørelengde, men ikke like positivt av storbyboere som kan risikere å måtte la bilen stå på enkelte kalde dager.
Mercedes tilbyr jo hybrider som slurper både bensin og diesel, avhengig av modell. I C-Klasse får du sågar begge alternativer.
GLE 350 de er utstyrt med en batteripakke på hele 31,2 kWt – nok til å gi en elektrisk rekkevidde på nesten ti mil etter den nye WLTP-syklusen.
Med forgjengeren kom vi 14,1 km i test før batteripakken var tom, så her snakker vi kvantesprang! Og det er mer enn BMW har annonsert for sin nye X5.
Mercedes forteller videre at GLE 350 de kan kjøre elektrisk i hastigheter opp til 160 km/t (210 km/t i hybridmodus). De lover et flatt bagasjeromsgulv og forteller at batteripakken kan hurtiglades til 80 prosent i løpet av 20 minutter og fullades på en halv time.
Et annet viktig argument er at den ladbare hybriden kan trekke tilhengere på inntil 3500 kg – like mye som de fossildrevne modellene.
Men så over til skuffelsen. For mens Mercedes fremhever den lange elektriske rekkevidden i nye GLE 350 de, har de mindre å skryte av når det gjelder oppgradert GLC plug-in.
GLC 300 e 4Matic har fortsatt bensinmotor og har fått noen kosmetiske oppdateringer i tillegg til de tekniske som blant annet inkluderer oppgradert interiør med det skjermbaserte MBUX-systemet og full LED-lys som standard.
Batteripakken på 13,5 kWt skal gi en elektrisk WLTP-rekkevidde på inntil 43 kilometer – noe som er meget skuffende sammenlignet med andre nykommere på markedet. De burde tilbudt godt over 50 kilometer.
Bagasjerommet har en kapasitet på 395 liter med fem seter, men pluss i boka for at GLC 300 e kan trekke tilhengere på inntil to tonn.
GLE 350 de 4MATIC | GLC 300 e 4MATIC | |
Motor / antall sylindre | Diesel/4 i rekke | Petrol/4 i rekke |
Slagvolum (ccm) | 1950 | 1991 |
Effekt forbrenningsmotor (kW/hk v/omdr.) | 143/194 at 3800 | 155/211 at 5500 |
Maks dreiemoment (Nm v/omdr.) | 400 v/ 1600-2800 | 350 v/ 1200-4000 |
Elmotor effekt (kW) | 100 | 90 |
Elmotor moment (Nm) | 440 | 440 |
Systemeffekt (kW/hk) | 235/320 | 235/320 |
System moment (Nm) | 700 | 700 |
Aks. 0-100 km/t (sek.) | 6.8 | 5.7 |
Toppfart (km/t) | 210 | 230 |
Toppfart elektrisk (km/t) | inntil 160 | over 130 |
Snittforbruk (liter per mil) | 0,11 | 0,22 |
CO2-utslipp (g/km) | 29 | 51 |
Total batterikapasitet (kWt) | 31.2 | 13.5 |
Elektrisk forbruk (kWt/100 km) | 25.4 | 16.5 |
NEDC rekkevidde (km) | 106 | 49 |
WLTP rekkevidde (km) | 99 | 43 |