Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

En opptur og en nedtur

Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha vært uten norske bestselgere det siste året, er det nå mange lys i tunnelen for Mercedes-organisasjonen. Så langt er nye ladbare utgaver lansert i A, B, C og E-Klasse, og nå følger to populære SUV-er.

Den ene varter opp med skikkelig rekkevidde slik konkurrentene også gjør med sine nyheter, den andre er også forbedret, men ikke så det virkelig monner. Jeg er ikke sikker på at eierne kommer til å lade den så ofte de burde.

La oss starte i den positive enden med GLE 350 de 4Matic.

Legg merke til den lille d-en i betegnelsen som indikerer at denne nå er utstyrt med dieselmotor. Jeg vil anta det mottas positivt av de med lang årlig kjørelengde, men ikke like positivt av storbyboere som kan risikere å måtte la bilen stå på enkelte kalde dager.

Mercedes tilbyr jo hybrider som slurper både bensin og diesel, avhengig av modell. I C-Klasse får du sågar begge alternativer.

GLE 350 de er utstyrt med en batteripakke på hele 31,2 kWt – nok til å gi en elektrisk rekkevidde på nesten ti mil etter den nye WLTP-syklusen.

Med forgjengeren kom vi 14,1 km i test før batteripakken var tom, så her snakker vi kvantesprang! Og det er mer enn BMW har annonsert for sin nye X5.

Mercedes forteller videre at GLE 350 de kan kjøre elektrisk i hastigheter opp til 160 km/t (210 km/t i hybridmodus). De lover et flatt bagasjeromsgulv og forteller at batteripakken kan hurtiglades til 80 prosent i løpet av 20 minutter og fullades på en halv time.

Et annet viktig argument er at den ladbare hybriden kan trekke tilhengere på inntil 3500 kg – like mye som de fossildrevne modellene.

Men så over til skuffelsen. For mens Mercedes fremhever den lange elektriske rekkevidden i nye GLE 350 de, har de mindre å skryte av når det gjelder oppgradert GLC plug-in.

GLC 300 e 4Matic har fortsatt bensinmotor og har fått noen kosmetiske oppdateringer i tillegg til de tekniske som blant annet inkluderer oppgradert interiør med det skjermbaserte MBUX-systemet og full LED-lys som standard.

Batteripakken på 13,5 kWt skal gi en elektrisk WLTP-rekkevidde på inntil 43 kilometer – noe som er meget skuffende sammenlignet med andre nykommere på markedet. De burde tilbudt godt over 50 kilometer.

Bagasjerommet har en kapasitet på 395 liter med fem seter, men pluss i boka for at GLC 300 e kan trekke tilhengere på inntil to tonn.


 

Tekniske data

GLE 350 de 4MATIC

GLC 300 e 4MATIC

Motor / antall sylindre

Diesel/4 i rekke

Petrol/4 i rekke

Slagvolum (ccm)

1950

1991

Effekt forbrenningsmotor (kW/hk v/omdr.)

143/194 at 3800

155/211 at 5500

Maks dreiemoment (Nm v/omdr.)

400 v/ 1600-2800

350 v/ 1200-4000

Elmotor effekt (kW)

100

90

Elmotor moment (Nm)

440

440

Systemeffekt (kW/hk)

235/320

235/320

System moment (Nm)

700

700

Aks. 0-100 km/t (sek.)

6.8

5.7

Toppfart (km/t)

210

230

Toppfart elektrisk (km/t)

inntil 160

over 130

Snittforbruk (liter per mil)

0,11

0,22

CO2-utslipp (g/km)

29

51

Total batterikapasitet (kWt)

31.2

13.5

Elektrisk forbruk (kWt/100 km)

25.4

16.5

NEDC rekkevidde (km)

106

49

WLTP rekkevidde (km)

99

43

Powered by Labrador CMS