-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
1990: Citroën XM
Søsterbedriftene Citroën og Peugeot har lenge støttet seg til italienske blyantførere. Men mens Pininfarinas Peugeoter alltid har vært elegante, har ikke Bertone unnlatt et par bisarre, originale streker når han skulle linjeføre en nye Citroën. XM er vel kanskje den dristigste luksuslimousinen noensinne?
En verdig etterfølger etter dronningen Déesse og strømlinjevidunderet CX. Men der disse så ut som de var designet av kunstnere (hvilket de var) så XM mer ut som den var designet av en japansk papirbrette-kunstner. Dette er en av de bilene som har en så komplisert styling-historie at det er umulig å påstå at den ikke var det.
Prosjektet fikk GO i 1984. Da var koselige Carl Olsen, sjef for Citroën Design (i dag er han sjef for bildesign på Detroits Center for Creative Studies – en glimrende skole for kommende bildesignere). Han delte ut Y30 (prosjektnavnet) oppgaven til tre sentra. PSAs eget felles designsenter, der Art Blakeslee regjerte – han kom fra Chrysler Europa og er vel egentlig den som har oppfunnet MPVene – skulle konkurrere med Carl Olsens eget Citroën senter, og Stile Bertone, som da var under eksentrisk kunstnerisk ledelse av Marc Deschamps.
Allerede etter sommerferien 1984 ble de første utkastene vurdert, men i stedet for å eliminere noen av deltakerne ble feltet økt, for plutselig sto det en modell av Marcello Gandini der også. Han er nå svært kjent for en rekke italienske superbiler, de siste de Tomaso og Qvale for eksempel, en og annen Lamborghini og Lancia Stratos, fra den tiden han jobbet hos Bertone. Nå var han free lance, og den dag i dag vil han ikke fortelle hvordan han kom med her.
Bertones utkast vant det endelige uttaket, og allerede i oktober 1985 var designet frosset. Det var Blakeslees folk som gjorde interiøret, minst like avansert som skallet, men kanskje litt mer harmonisk. Om det var utseendet, ingeniør-arbeidet under skallet, eller selve totalkonseptet som gjorde susen, er vel vanskelig å si i dag. Det som imidlertid er litt rart er at Citroëns tredje Årets Bil utmerkelse også har blitt produsentens siste.