Under panseret på Honda Insight
Under panseret på Honda Insight
I BMW M3 sitter en 3,2 liter
M3 motor
M3 motor
Saabs SVC-motor med variabelt kompresjonsforhold
Saab SVC
Saab SVC

Årets Bilmotor (75% europeisk)

Det er et fagblad som heter Engine Technology International Magazine. Nå har de innstiftet noe de kaller ”Årets Bilmotor”. Prisen ble delt ut i 12 kategorier, 8 gikk til europeiske motorer, resten til Honda!

Publisert

Derfor må det nok også ha vært ganske flaut for motorspesialistene som holdt til rett rundt hjørnet for Liederhallens Kultur- og Kongress-sentrum, Mercedes og Porsche, ikke å bli kalt opp til podiet en eneste gang. Ei heller ble det ropt opp noen representanter for amerikanske- eller amerikansk-eide bilfabrikker – hvis man da ser bort fra SAAB. Men det de ble belønnet for er ikke akkurat noen funksjon av GMs innsats. At BMW- og Honda-folket på sin side hadde det ganske travelt var vel egentlig ikke overraskende.

12 Kategorier ble det delt ut priser i, den gjeveste var Årets Bilmotor for 2001. Der gikk hedersprisen til BMWs 3,2 liters sekser som sitter i M3, Den fikk også prisen for Den Beste Nye Motoren, og Den Beste motoren På Mellom 3 og 4 Liter.

Honda fikk prisen for Motoren med Den Beste Drivstofføkonomien. Det var den 3-sylindrede motoren til hybrid-aggregatet som sitter i Insight. Den motoren vant også klassen for de på under 1 liter.

Den andre Honda-motoren som dro av gårde med en premie var den praktfulle fireren som sitter i S2000. Den vant klassen for Motorer Mellom 1,8 og 2 liter.

I volumklasse 1 til 1,4 liter vant VW med sin 1,4 liters Tdi motor (Audi A2, Polo og Arosa, blant andre). Dette var for øvrig den ene av bare to dieselmotorer som ble hedret, at det ikke fantes egne dieselklasser var i grunnen helt naturlig, en god motor er en god motor enten den går på parafin eller gulrøtter.

Fra 1,4 til 1,8 liter var det BMW igjen, med 1,8 liters fireren med Valvetronic (316ti). Så var det altså Honda, og over 2 liter, men under 2,5 liter fikk PSA-gruppens 2,1 liters Hdi-motor (C5, 406, 607) applaus. BMW igjen, i klasse for motorer mellom 2,5 og 3 liter, denne gang med den 6 sylindrede 3 literen som vi finner i bl.a. 330 og 530. I den øverste volumklassen, over 4 liter var det Ferraris 5,5 liters V12 , den som sitter i for eksempel din 550 Maranello, som fikk hederen.

Så var det bare en klasse igjen: Konsept. Og der dukket SAAB opp med sin lovende SVC, motoren med det variable kompresjonsforholdet.

Og så gikk alle hjem for å konstruere Årets Motor for neste år.

Powered by Labrador CMS