-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
VW-utspill i fornuftens navn?
Det er ikke alltid lett å komme til orde med fornuftige argumenter i et tabloid-miljø. Hvis VW-sjef Bernd Pischetsrieder virkelig har kalt hybridbiler en økologisk katastrofe er han modig, og jeg håper han blir gitt plass for argumentene sine.
Skulle man tro.
Når hybridbilene attpå til er meget mer kompliserte å sette sammen enn en vanlig bil, er det man begynner å etterlyse kjederegnskapet for å se det totale energi-forbruket holdt opp mot den potensielle innsparingen.
Men dette er selvfølgelig vanskelige argumenter rundt spørsmål og forhold som helst bør være svart/hvitt. Akkurat som økologisk dyrket mat er genialt? Uansett hvor lang transportveien er? Eller er ikke det noe argument plutselig.
I hvert fall har Bernd Pischetsrieder angivelig sagt til all4engineers at i et samlet økologisk bilde er hybridbiler en klar katastrofe. Han peker på at produksjonen krever svært meget og at det bare er under gitte forhold at driften viser positive resultater i forhold til vanlig drift. At bilene inneholder så mye (først og fremst batterier) som må betraktes som spesial-avfall er også betenkelig, peker han på.
Uansett hvor god propagandaen er, kan ikke den endre grunnleggende fysiske og kjemiske lover sier han videre. Og han tar til orde for at når en bil skal vurderes ut fra grønne egenskaper blir hele bilen, produksjon, hogging, materialbruk og meget annet tatt med i beregningene, ikke bare det primitive forbruket.
Masse god fornuft her, men samtidig er han såpass pragmatisk at han vet at rasjonelle argumenter tar tid å slå gjennom i et miljø preget av ganske mye følelser. Derfor må også VW, spesielt på grunn av haussingen i USA, fortsette å forske på hybrid-løsninger. Muligens, regner VW med, vil kommende lovtekster bli såpass begrensende at dersom man ikke har slike løsninger vil man kunne få salgsforbud på enkelte markeder.
Uansett hvor fornuftig løsningen i bunn og grunn er.