-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Trusler mot bytraktoren
Det startet i London. SUV-kjørere er idioter fikk de høre der. Så truer Frankrike med ekstra skatt på store SUVer. Og nå følger svenske grupper etter. Det har vakt en viss reaksjon.

I Sverige ble en tilsvarende kritikk, med forslag om selektive avgifter og skatter på spesielle biltyper, fremført av Miljø-partiets Peter Eriksson. I følge Volvo, som vel her henfaller til en smule krisemaksimering, kan dette sette 2.000 svenske arbeidsplasser i fare.
Eriksson på sin side er ganske avslappet. Han kommenterer et langt brev Volvo har sendt til den svenske finansministeren der de argumenterer mot spesielle skatter på biler som bruker mer drivstoff enn de burde med at ikke på mange år har Volvo kommet opp med nye miljøtankeganger. I dag bruker en ny Volvo mer enn en Amazon gjorde for 25 år siden. Det synes jeg er patetisk. (Her bør vi vel minne Eriksson på at den siste Amazonen ble bygget for 35 år siden!)
Han kan heller ikke skjønne at en svensk spesialskatt vil være så kritisk for Volvo. Til nå har 120.000 XC90 rullet av båndet i Gøteborg. Bare 5.500 er solgt i Sverige. Så påstanden om trussel mot arbeidsplasser virker lett overdrevet, sier han.
Slik som forslaget er vil en XC90 bli 60.000 svenske kroner dyrere med spesialskatten (og ikke glem at den svenske mindretallsregjeringen er sterkt presset av Miljø- og Venstre-partiene, og mye tyder på at denne saken kan bli en prestisje-sak for dem). Tilsvarende forslag i Frankrike vil gjøre store SUVer 3.200 Euro (nesten 30.000 kroner) dyrere der. Tilsvarende forslag ligger faktisk og ulmer mange andre steder i EU, og kan selvfølgelig danne starten på en helt annen avgiftsberegning i hele området.
Men spørsmålet er om ikke publikum tar innersvingen på politikerne allikevel. For selv om salget av denne type biler har økt med 14 prosent i Europa så langt i år (hver 20. bil er en 4x4 SUV eller en wanna-be), ser man i USA tydelige signaler på at dette segmentet er synkende. Det byttes inn flere SUVer enn det kjøpes nye. Og da tar det ikke lang tid før fabrikkene reagerer på denne trenden, og dermed får vi en selvforsterkende effekt her i Europa også.
Med franskmennenes forslag om avgiftskreditt for spesielt økonomiske og miljøvennlige biler, er det nemlig også noen som tenker på belønninger, og ikke bare straff. Og det kan jo være med på å endre kjøpemønsteret merkbart.