Peugeot 607

Pompøs design, høyt utstyrsnivå og avansert elektronikk er ikke nok.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 607
Peugeot 607

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Fransk komfort har vært en talemåte i mange år.Men stadig større krav til aktiv sikkerhet har ført til at den myke og behagelige franske fjæringskomforten har veket plassen for strammere og fastere understell.

Slik er det også med de store Peugeotmodellene, og 607 er slett ikke så komfortabel som det er lett å innbille seg når en ser den pompøse designen. 607 er faktisk nokså sportslig når det gjelder fjæring og demping, og skulle den konkurrere med Mercedes og BMW i storbilsegmentet må det jobbes mer med fjæringskomforten. Dette kommer selvsagt best til uttrykk på dårlig vei; på hovedveinettet vil 607 oppleves som stor og behagelig.

Vår testbil har 2,2-liters dieselmotoren med 133 hk og hele 314 Nm dreiemoment. En kraftpakke av en motor som dessuten går svært stille og rimelig. 0,7 l/mil i snitt er oppnåelig uten anstrengelser på langkjøring, og legger du sjela di i å kjøre billig kan du komme langt ned mot 0,6 l/mil. Det er bra for en såpass stor bil som dette.

Akselerasjonsegenskapene fra stillestående tar ikke pusten fra en, men motoren er råsterk og gir et imponerende skyv i bakkene. Dieselmotoren går stille når du først har kommet i gang, men på lave turtall og på tomgang både bråker og vibrerer den en god del.

Utstyrsnivået er høyt, og 607 2.2 HDI ligger på nivå med de mest luksuriøse konkurrentene fra Tyskland når det gjelder både sikkerhets- og luksusutstyr. Navigasjon, stabilitetskontroll,kollisjonsputer i alle varianter, cruisekontroll, skinninteriør og alarm løfter denne bilen helt inn i luksusklassen.

Selv om fjæring og demping er på den faste siden er ikke kjøreegenskapene direkte sportslige.Til det er 607 for tung, og den trives bedre på åpne gode hovedveier enn på svingete og trange småveier. Men sikkerheten er godt ivaretatt, og unnamanøveren takler den uproblematisk også uten stabilitetskontrollens hjelp. Stabiliteten er god, og den takler vinterføre med stor ro.

Fra førerplassen oppleves 607 som rommelig, men baksetepassasjerene merker at takhøyden er begrenset, og når du skal legge inn bagasjen er det vanskelig å unngå å legge merke til at bagasjerommet er ekstremt lavt. Den spesielle designen har sin pris.

Importøren sier: Selv om volumet er mer enn halvert siden lanseringen i 2001 er vi relativt godt fornøyd med salget i 2002. Vi har hatt leveringsvansker, og av den grunn har forhandlerne vegret seg for å selge for ikke å love mer enn de og vi kan holde. Bildet vil dessuten bli riktigere om vi sammenligner med andre sedaner i dette segmentet og ikke med modeller som hovedsakelig selger stasjonsvogner.

Bil sier: 607 mangler komforten som skal til for å konkurrere med for eksempel Mercedes og BMW. Men utstyrsmessig er den godt rustet,og liker du designen har du her en robust luksusbil. Peugeot har tradisjonelt klart å håndtere bare en volummodell om gangen.I 2002 var det 307, og spesielt 307 SW, som fikk det meste av oppmerksomheten i salgsorganisasjonen.

PEUGEOT 607 2.2 HDi:
Motor: 4-sylindret, diesel.
Sylindervolum: 2179 cm.
Effekt: 98 kW (133 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 314 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4A.
Dekk: 215/60VR16.
Mål: Lengde: 487,1 cm. Bredde: 182,6 cm. Høyde: 146,0 cm.
Akselavstand: 280,0 cm.
Sporvidde f/b: 153,9/153,7 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1625 kg. Tillatt totalvekt: 2130 kg. Maks vogntogvekt: 3330 kg. Maks taklast: 80 kg.
Bagasjerom: 601 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 8,9 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 6,2 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 5,9 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek.
Toppfart: 202 km/t
Forbruk snitt: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 193 g/km
Pris testbil: kr. 452.600,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS