Opel Vectra stasjonsvogn

Med ryggen på høyre forsete nedslått kan du frakte hjem gulvteppet som er 2,9 meter langt. Teoretisk lastevolum er 1850 liter.

Publisert Sist oppdatert

Opel Vectra stasjonsvogn
Opel Vectra stasjonsvogn

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Med stasjonsvognen på plass er Opel klar til å ta opp kampen om de store kundegruppene. I den viktige mellomklassen er stasjonsvogn et “must – det viser salgstallene for konkurrenter som Passat og Mondeo, hvor stasjonsvognen står for mellom 60 og 70 prosent av salget. Mange vil si at Vectra allerede har sin stasjonsvogn i Signum, men den er så spesiell i sin baksetekonstruksjon at den mer oppfattes som en stor kombikupé. Vectra stasjonsvogn har lengre sideruter enn Signum, og dermed er bakerste stolpe vesentlig smalere. Kombinert med større overheng bak, er også bakluka steilere, noe som betyr større lasterom.

Størst i klassen
Det velvoksne lastevolumet – 1850 liter med baksetet nedfelt (“størst i klassen”) og 530 liter i normalfasong – er et resultat av en utvendig lengde som er 23 cm større enn på sedanen. Samtidig er akselavstanden 283 cm, det vil si 13 cm mer enn på sedanen og det samme som på Signum. Takket være en konstruksjon med halvt liggende støtdempere bak, har bagasjerommet helt rette vegger, ingen
hjulbuer forstyrrer idyllen. Derfor er det lett å utnytte volumet effektivt. Når fem seter er i bruk, måler lasterommet 1,15 meter i lengden og 1,07 i bredden. Innlastingshøyden er 61 cm, og ståhøyden under åpen bakluke måler vi til 190 cm.

Firma-aktuell
I første omgang kommer stasjonsvognen med et utvalg på fire bensin- og tre dieselmotorer. Tre av disse er nye: 3,0-liters V6 turbodiesel kan vise til 177 hester og et dreiemoment som topper seg på 370 Nm. Riktignok kjenner vi motoren fra Saab 9-5, men i Vectra-sammenheng er den ny. Videre finner vi en 2,0-liters turbo-bensinmotor som yter 175 hk/265 Nm. Tredje nykommer er den første direkteinnsprøytede bensinmotoren fra Opel, en 2,2- liter med 155 hk som hevdes å bruke 6 prosent mindre drivstoff enn en tilsvarende vanlig motor, samtidig som både ytelse og dreiemoment ligger noen prosent høyere.

Den mest aktuelle motoren her hjemme, i hvert fall på firmabilmarkedet, er 1,8-literen med respektable 122 hester. I business-utgave, hvor vinterhjul og radio er inkludert, smyger prisen seg under 250.000 kroner. Ytterligere en bensin- og to dieselmotorer står på programmet. Til våren kommer det dessuten to nyutviklede dieselmotorer, begge med 1,9-liters volum, den ene med 150 hk.

Seks kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg, lyktespylere, trepunkts sikkerhetsbelte på alle fem plasser, elektrisk betjente og oppvarmede sidespeil hører med til standardutstyret. Elektronisk stabilitetsprogram, ESP, koster 5000 kroner ekstra. Og som på Mercedes E-Klasse kan bakluka åpnes og lukkes med en knapp ved midtkonsollen. Hva den herligheten skal koste, gjenstår å se.

Opel Vectra stasjonsvogn 1.8:
Pris:
kr. 249.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. Sylindervolum: 1796 ccm. Effekt: 90 kW (122 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 167 Nm v/3800 o/min.
Mål: Lengde: 482 cm. Bredde: 180 cm. Høyde: 150 cm. Akselavstand: 283 cm.
Dekk: 215/55R16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1470 kg. Tillatt totalvekt: 2005 kg.
Bagasjerom: 530 – 1850 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 12,1 sek
Toppfart: 199 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,79 l/mil
CO2-utslipp: 190 g/km

Konkurrentene:
VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Citroën C5.
Aktuell: Hos forhandlerne i desember.
Antall salgspunkter: 69.

Powered by Labrador CMS