-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz A-Klasse
Egentlig var det ikke en lang AKlasse vi savnet mest. Vi savnet Mercedes-følelsen.
Først publisert i BIL 5 - 2001.
A-Klasse har allerede gjennomgått en ansiktsløfting. Dette er den andre, og den er like velkommen. Nå er nemlig Mercedes-følelsen der.
Hardplasten i dashbordet er byttet ut med polstrede og myke overflater og selv om designen ikke er nevneverdig endret, er det møblert om på dashbordet. For eksempel er radioen er flyttet opp, mens betjeningsrattene til varme/friskluftanlegget er flyttet ned. Kombinasjonshendelen for lys og vindusvisker sitter fortsatt på venstre side av rattstammen. Det treekede rattet er nytt og det har nå høydejustering som standard. Setene ble oppgradert i 1999 og er uendret nå.
Endringene har hjulpet, AKlasse virker i dag vesentlig mer påkostet enn den første modellen som ble introdusert i 1998. Stabilitetskontrollen (ESP) er også oppgradert. Den er ikke så brå og slår ikke inn så kraftig som første generasjon ESP. Likevel er den svært effektiv, og ga velkommen styrehjelp på regnvåte portugisiske veier.
Ønsket om mer plass har ført til at Mercedes nå tilbyr A-Klasse i lang versjon. Den er 17 cm lengre enn originalen. Forlengelsen er oppnådd ved å forlenge plattformen og akselavstanden, og hele plassgevinsten er plassert bak forsetene. Det betyr at baksetepassasjerene har 17 cm med plass til bena, men ettersom baksetet kan skyves forover, kan du også bruke den ekstra plassen til å øke bagasjerommets lengde.
Forlengelsen av karosseriet er gjort grundig, og A-Klasse Lang ser ut som om den alltid har vært lang. Mercedes designere har gjort en meget god jobb sånn sett. Alle A-Klassemodellene har fått nye støtfangere, ny grill og nye hovedlykter.
A-Klasse Lang kommer med de samme motorene som standardversjonen og mens A140 koster 213.900,-, A160 koster 230.100,-, A190 Elegance/Avantgarde koster 278.000,- og A170 CDI koster 242.200,-, må du plusse på mellom 10.200,- og 10.800,- for den lange versjonen.