Lexus IS200

Med IS200 har luksusmerket Lexus blitt oppnåelig for en bred kundegruppe. Bilen skiller seg ut – og det skal også servicen gjøre, lover importøren.

Publisert

IS200
IS200

Først publisert i BIL 5 - 1999.

Kompakt sportssedan er betegnelsen som brukes om Lexus IS200. Med bakhjulsdrift og sekssylindret motor er den en naturlig konkurrent til BMW 320i. Det er mange likheter mellom Lexus IS200 og BMW 320i, men forskjellene er flere, som at Lexus har 5,5 cm kortere akselavstand, 7 cm kortere utvendig lengde, at den er 16.000 kroner billigere og har fem hestekrefter mer.

Etter å ha tilbragt noen timer bak rattet i Lexus IS200, kan vi si at dette er en annerledes bil. Med sitt buede panser og sin brede, blanke baklykt-innramming skiller den seg ut på veien, og ikke minst er instrumentpanel og midtkonsoll – som er en aning Alfa Romeoinspirert – fjernt fra moderselskapet Toyotas noe anonyme linje. Dessuten vil Lexus-forhandleren også gjøre verkstedbesøkene annerledes. Eksklusiviteten skal dyrkes, og derfor kan du avtale at bilen hentes hjemme eller på jobben når din Lexus skal inn til service. I første omgang skal Lexus selges fra et eget salgslokale på Skøyen i Oslo, men de allierer de seg med Toyota-organisasjonen når det er snakk om verkstedtjenester.

Førersetet har rikelige reguleringsmonn i alle retninger. Det gjelder også vinkelreguleringen av sitteputen, og dermed er det lett å oppnå god lårstøtte. Midtkonsollen gir også en naturlig og god støtte til høyrebenet. I det hele tatt gir førerplassen en gjennomført sportslig følelse. Bakseteplassen er akseptabel for to, men på grunn av mellomakseltunnelen lite komfortabel for tre. IS200 har 40 liter mindre bagasjerom enn BMW 320i, og dette må også ses i lys av at Lexus gjør bruk av store plasskrevende bøylehengsler på bagasjelokket.

Krever turtall
Rekkesekseren, med 24 ventiler og variable ventiltider, er så absolutt turtallsvillig, den drar forholdsvis uanstrengt opp til rødmerket område på turtelleren hvor den elektroniske turtallssperren griper inn. Ved frisk kjøring på svingete veier gir motoren akkurat den snerten ut av kurvene som vi forventer, men heller ikke mer. Sammelignet med den naturlige konkurrenten BMW 320i, har det nok sin betydning at turtallet i Lexus-motoren må høyere opp for å oppnå maksimalt dreiemoment. Mens toppen nås ved 4.600 o/min i Lexus, skjer det allerede ved 3.500 i BMWen.

Motoren er koblet til en behagelig, tett og presis sekstrinns gearkasse. Det er i og for seg god harmoni mellom motor og gearutveksling, men for å utnytte motorens kapasitet fullt ut, må turtallet holdes høyt. Det kan derfor bli litt jobbing med gearspaken for å holde jevn flyt i kjøringen på svingete veier. Styringen er presis, men ikke spesielt kontant.

Støynivået er absolutt ikke plagsomt når turtallet er på topp, men lydbildet gir et spedere inntrykk enn i for eksempel BMW, for ikke å si i Alfa 166. Lyden gir assosiasjoner i retning av en rekkefirer heller enn en potent sekssylindret kraftpakke.

På hjemmebane i Japan leveres bilen også med en firesylindret motor, men når bilen skal forbindes med sportslig kjørefølelse – som et europeisk publikum forventer – bør det ikke være mindre ytelse enn det er i 6-sylinderen. Derfor, hvis vi ser et år eller så fremover i tid, blir vi ikke forbauset om IS200 også kommer med en større motor, og da er tre-literen som i dag sitter i GS300 et nærliggende tips. Det er en maskin som kan vise til 228 hk og 298 Nm. At prisen vil gjøre den langt mindre oppnåelig her hjemme, er en annen sak.

Sportslige dekk
Selv om Lexus-ingeniørene viser til at bilens hjuloppheng og fjæring er finjustert etter timevis av testing på europeiske veier, stiller vi oss litt tvilende til om 45-profildekk, som er standard på Lexus IS200, er det rette for norske veier. Veistandarden ligger ikke på et så jevnt høyt nivå at ekstreme lavprofildekk vil yte bilen rettferdighet. For nok en gang å trekke inn BMW 320i: Her står sedanen på 65-profil, og selv coupéutgaven står på "bare" 55-profil. Alternativ dekkdimensjon, som benyttes som standard på vinterhjulene, er 205/55R16. Med stor hjuldiameter er det også plass for stor diameter på bremseskivene, og dermed bedre bremser.

Listen over standardutstyr er imponerende, selv på dette prisnivået. Du skal for eksempel ikke punge ut ekstra for hverken komplette vinterhjul, klimaanlegg, metallic lakk, aluminiumfelger, antispinnsystem eller radio med kassett- og CD-spiller. Fire kollisjonsputer, to foran og to på sidene, er også standard. Ekstrautstyret begrenser seg til automatgear (20.000), skinnseter med eljustering av førersetet (17.000), elektrisk soltak (12.000) og sportspakke (4.000). Sistnevnte innebærer blant annet aluminiumpedaler, differensialbrems og sportsratt.

Med sine særpregede utvendige detaljer, sitt friske interiør, sportslige kjøreegenskaper og turtallsvillige motor, er IS200 en spennende og potent kjøremaskin.

DETTE ER LEXUS IS200:
Sylindervolum: 1.988 ccm
Boring x slag: 75,0 x 75,0 mm
kW(hk)/omdr.: 114(155)/6.200
Nm/omdr.: 195/4.600
Dekk: 215/45ZR17
Egenvekt: 1.360 kg
Aks. 0-100 km/t: 9,5 sek.
Toppfart: 215 km/t
Forbruk by: 1,29 l/mil
Forbruk landevei: 0,78 l/mil
Forbruk snitt: 0,96 l/mil
Pris: 349.000,-
Lengde: 440,0 cm. Bredde: 172,0 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm. Bagasjevolum: 400 l. (VDA). Tankvolum: 70 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS