Volvo S40/V40

Sedanen S40 og stasjonsvognen V40 vil sammen med Volvo 850 danne grunnlaget for Volvos fremtid som produsent av forhjulsdrevne biler. Før lanseringen i Norge kan vi slå fast at S40 langt fra er samme bil som Mitsubishi Carisma, selv om de bygges i samme fabrikk.

Publisert

S40/V40
S40/V40

Først publisert i BIL 3 - 1996.

Ettersom Volvo S40 bygges side om side med Mitsubishi Carisma i den nederlandske NedCar-fabrikken, må S40 og Carisma være biler som i alt vesentlig er like?! Påstanden er logisk, men etter å ha kjørt begge bilene er det bare å slå fast: Volvo S40 og Mitsubishi Carisma er så ulike som om de var bygget i to forskjellige verdensdeler.

Utseendet på Volvo S40/V40 ligner mer på Ford Mondeo enn på Carisma. Den koster mer enn Carisma, men prisforskjellen kan forsvares — ikke fordi bilen heter Volvo, men fordi den har mer utstyr om bord enn Carisma.

Ulike hovedkomponenter
Selv om bilene er bygget på samme plattform — det vil i praksis si felles bunnplate slik at akselavstand og sporvidde er lik — er det svært mange komponenter som er ulike i de to bilene. For å si det enkelt — det meste av det som skaper kjøreegenskapene i en bil er forskjellig fra Carisma til S40.

Motoren, gearkassen og dekkdimensjonen er ulike. Volvo benytter en firesylindret utgave av aluminiummotoren som sitter i Volvo 850, og de benytter også sin egen gearkasse i S40/V40. I Carisma sitter det en vellykket Renault-gearkasse. Hjulopphenget er i prinsippet likt på de to bilene, men på S40/V40 er forhjulsopphenget en kopi fra 850.

SIPS-pute er standard
En rekke andre komponenter som har med utseendet og følelsen å gjøre, er også ulike. Karosseriet, setene, instrumenteringen. Og ikke minst, det er mer sikkerhetsutstyr bygget inn i Volvoen, slik som sidekollisjonsbeskyttelse (SIPS) og sidekollisjonsputer i forseteryggene.

Volvo har lagt mye vekt på sidekollisjonsbeskyttelse. Erfaringstall fra deres egen havarikommisjon viser at hver femte kollisjon skjer fra siden, og at dette resulterer i 25 prosent av de mest alvorlige skadene.

I både S40 og V40 er SIPS (Side Impact Protection System) bygget inn etter samme prinsipp som i Volvo 850. Idéen er at kollisjonsenergien skal fordeles til store deler av bilens karosseri, og derved reduseres skaderisikoen.

Sidekollisjonsputer er også standardutstyr. Putene er plassert i siden på ryggen i forsetene. Volvo mener at de to sidekollisjonstiltakene tilsammen reduserer risikoen for skader ved en kollisjon fra siden med 35 prosent.

Som kunde får du tre muligheter ved valg av motorer, to bensin- og én dieseldrevet — og det er de samme valgmulighetene enten du velger sedan eller stasjonsvogn. Bensinmotoren er den tredje varianten i N-serien av aluminiummotorer, de to tidligere er kjent fra Volvo 960 (sekssylindret) og 850 (fem-sylindret). S40/V40-motoren veier bare 146 kg og er utstyrt med fire ventiler pr sylinder.

Det minste motoralternativet er en 1,8 -liter som yter 115 hk (85 kW) ved 5500 omdreininger pr minutt. Den merkbare forskjellen mellom denne motoren og den større 2,0-literen (som byr på 137 hk/100 kW ved 6100 omdreininger) er å finne i dreiemomentkurven. Mens 1,8-literen når et toppunkt på 165 Nm ved 4100 omdreininger, strekker kurven for 2-literen seg opp til 183 Nm ved 4500 omdreininger — og dessuten ligger den høyere enn 160 Nm helt fra 2000 til 6000 omdreininger.

Senere i år kommer dieselvarianten, en 1,9- liters turbomotor som yter 90 hk (66 kW) ved 4250 omdreininger. Den er en videreutvikling av dieselmotoren som sitter i Volvo 400. Maksimalt dreiemoment på 175 Nm oppnås ved 2250 omdreininger.

Antispinnsystem
S40/V40 blir den første bilen i Volvo-sammenheng som får det nye antispinnsystemet DSA (Dynamic Stability Assistance). Systemet, som fungerer i alle hastigheter, benytter seg av ABS-bremsenes følere og motorens elektroniske styringssystem for å hindre at hjulene spinner. DSA er ikke standardutstyr, men leveres som fabrikkmontert ekstrautstyr.

Tre "lysende" detaljer er verdt å nevne: Nærlyset er forbedret i forhold til tidligere Volvo-modeller. Det er særlig lagt vekt på bedre lys innenfor området 25 til 75 meter, samtidig som reflektorene er utformet med tanke på å redusere faren for å blende møtende trafikk.

Det høyt monterte bremselyset er basert på lysdiode (LED, Ligth Emitting Diode) i stedet for vanlige lyspære. Derved får lyset full intensitet i løpet av ett millisekund, mot tidligere 250 millisekunder, noe som kan bety en verdifull meter under bråstopp ved køkjøring. Dessuten har bilen posisjonslys innmontert på siden av støtfangerne foran og bak, noe som skal gjøre bilen lettere å se for andre trafikanter, spesielt når sikten er dårlig.

I mars lanseres S40 her i landet, og V40 følger etter i begynnelsen av mai. Volvo Norge har lagt opp til å selge 2500 av nykommeren i år, og de tror at stasjonsvognen vil stå for hele 65 prosent av dette. Fra Volvos side forventes det altså at kundene har en sterk forankring i herregårdsvognen, selv om V40 "bare" er en stasjonsvogn.

DETTE ER VOLVO S40:

Pristillegg V40: 10.000 på alle modellvarianter.
V40 veier 1250 kg og har de samme utvendige mål som S40.

Powered by Labrador CMS