Volvo 850 2.0

Volvo 850 var blant de få bilmodellene som gikk opp i pris som følge av den nye engangsavgiften. Men løsningen på Volvos problem var ikke langt unna, to-litersutgaven av rekkefemmeren passer nemlig vesentlig bedre til det nye avgiftssystemet, og for den norske importøren var det bare å plassere en ordre.

Publisert

Først publisert i BIL 6 - 1996.

Volvo 850 var blant modellene som kom mindre bra ut av det etter avgiftsomleggingen. En prisøkning på 25.000 for en 850 2.5 stasjonsvogn var ikke bra, spesielt ikke når de fleste konkurrentene ble rimeligere. Men Volvo hadde 2-literen i bakhånd og med den nye motoren med mindre sylindervolum er prisen igjen på et fornuftig nivå. 331.000 kroner er 13.000 under fjorårsprisen for tilsvarende stasjonsvogn med 2,5-liters motor.

2-litersmotoren er ny for oss, men har tidligere vært tilgjengelig i Italia og England og er i konstruksjon samme motor som 2,5-literen. Boring og slaglengde er redusert med henholdsvis 2 og 13 mm til 81 og 90 mm. Effekten er naturlig nok redusert. 2-literen gir 126 hk, men det er reduksjonen i dreiemoment som er mest merkbar. 170 Nm er ikke bare lavere enn 2,5-literens 206 Nm, det oppnås også ved et høyere turtall.

Volvos rekkefemmer er et nydelig stykke motor. Den er kompakt og gjør det mulig å plassere den på tvers, den går jevnt og vibrasjonsfritt og er svært så turtallsvillig. Nettopp det siste kommer godt med når sylindervolumet er krympet til 2 liter. Med 1420 egenvekt har den nok å flytte på.

Volvos akselerasjonstider viser at 2-literen bruker 1,5 sekunder lengre tid fra 0 til 100 km/t enn 2,5-literen. 850 2.0 føles ikke direkte sprek, spesielt ved akselerasjon fra stillestående. Men når du er underveis og kan utnytte gearkassen oppdager du at motoren har krefter så det holder. Ved normal kjøring kan gearspaken ligge i femtegear, de fleste bakkene takles på direkten.

Det skal ikke mye last til før den ikke drar opp bakkene i femtegearet, men denne motoren drar til turtellerens rødmerking ved 6.000 o/min uten å nøle, maks. effekt oppnås jo ved 6.250 o/min, og den går så stille at eventuelle passasjerer sannsynligvis ikke ville merke om du lot den få litt turtall. Så selv om du må ned i fjerde- eller helt ned i tredjegear, går det ikke ut over komforten. Rekkefemmeren er blant motorene som innbyr til litt flittigere bruk av gearspaken enn høyst nødvendig. Den svake brummingen er godlåt.

Bensinforbruket ved konstant 90 km/t er identisk for 2- og 2,5-litersmotoren, men ved bykjøring har 2-literen 0,10 liter høyere forbruk pr mil. 850 2.0 kan kjøres billig, men ved litt aktiv bruk av gearspaken og litt entusiastisk kjøring øker forbruket merkbart, og bli ikke overrasket om det skulle havne på nærmere 0,9 l/mil ved litt frisk langkjøring.

Selv om 850 2.0 ikke har sportsunderstell har den kjøreegenskaper som gjør den til en attraktiv partner på svingete veier. Styreresponsen er god, stabiliteten i svinger det samme, men jeg er ikke helt fornøyd med retningsstabiliteten i sidevind.

Volvo 850 er ikke blant de største stasjonsvognene, men når en begynner å se på detaljene er det lett å bli imponert. Jeg tror ikke det finnes noen annen stasjonsvogn som er så gjennomtenkt som denne. Førermiljøet er enkelt og funksjonelt og komforten akkurat som en skal kunne forvente av en bil i denne klassen. 2,5-litersmotoren er en mer passende motor for norske forhold, men vil du spare 38.000 kroner er Volvo 850 2.0 et trygt valg.

VOLVO 850 2.0:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og to ventiler pr sylinder. 1984 ccm. 93 kW (126 hk) v/6250 o/min. 170 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 185/65VR15.
Mål: Lengde: 472,0 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 266,0 cm. Sporvidde f/b: 152,0/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1495 kg. Tillatt totalvekt: 1970 kg.
Volum: Tank: 73 liter.
Aks. 0 - 100: 11,9 sek
Toppfart: 195 km/t
Forbruk by: 1,22 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,66 l/mil
Pris: kr 344.000

Powered by Labrador CMS