Nissan Primera: Bestselgeremne

Den skal stå opp tidlig den selgeren som skal tilby en rimeligere og bedre mellomklassebil enn Nissan Primera. Det er ikke dermed sagt at den blir den bestselgeren fabrikken håper den skal bli. Det er lett å bli begeistret for Primeras kjøreegenskaper og komfort, men vi er ikke imponert over designavdelingens innsats.

Publisert

Primera
Primera

Først publisert i BIL 10 - 1996.

Nissan er den av de japanske produsentene som har kommet lengst i sin tilpassing til det europeiske markedet. Produksjon i England, et gjennomgripende utviklingsarbeide for å tilpasse kjøreegenskapene til vår smak og nå også med en for japanerne helt ny designfilosofi. Selv om Primera ikke har et oppsiktvekkende design, ikke en gang alle i Nissanorganisasjonen er helt fornøyd, så markerer den starten på en helt ny trend. Det er nemlig første gang en japanske produsent har utviklet en helt ny volum-modell hvor det har vært et mål at den skal videreføre designet fra forgjengeren.

Vanligvis starter japanerne med helt blanke ark når de begynner på et nytt design. Under kan alt det gamle henge med, men alt du ser er vanligvis nytt. Nissans designavdeling fikk denne gang klar beskjed: Den nye Primera-modellen skal ha forgjengerens karakteristiske trekk, men samtidig være frisk og ny. Om de har lykkes? Ja, nye Primera er lik forgjengeren, men så er det ikke blitt mer ut av det. Bilens karakter tatt i betraktning, ville Primera tålt et mer aggressivt design.

Nydelige kjøreegenskaper
Prøvekjøringen på Nürburgring (se Bil 9/96) ga en forsmak på hva Primera kan når det gjelder kjøreegenskaper. Det var en overbevisende demonstrasjon. Under den offisielle presentasjonen av nykommeren, var det lagt opp en testrute som gikk fra Monza via St. Moritz til Lugano på svingete og krevende alpeveier og perfekte motorveier.

Primera 2.0 SRi er foreløpig den mest sportslige av de nye bilene. Senere kommer også en GTi. PÅ de krevende alpeveiene gjorde ikke SRi skam på inntrykket fra Nürburgring. Presis styrerespons og god styrefølelse i kombinasjon med meget nøytrale svingegenskaper, gjør dette til den perfekte bilen for den som “tar den lengste veien hjem”.

Vesentlig fastere
I forhold til de mer komfortable 1.6 Si- og 2.0 SLX-modellene, har SRi 25% kraftigere demping foran og 30% bak. Fjærene foran er de samme, men bak har SRi 11% stivere fjærer. Kombinert med at krengningsstabilisatoren bak har 7 mm større diameter og 1 mm tykkere gods (krengningsstabilisatorene er hule), gjør dette SRi vesentlig fastere enn de andre Primeramodellene.

Også 1.6 Si og SLX-modellene har overbevisende kjøreegenskaper, men mykere fjæring og demping. Spesielt på dårlig vei gir de ikke samme stabilitet gjennom svingene. Heller ikke styreresponsen er den samme, noe som også skyldes at disse modellene er utstyrt med 14-tommers dekk mens SRi har 15-tommere.

Foruten et løft når det gjelder kjøreegenskaper, er den nye Primeraen også mer komfortabel enn forgjengeren. Fjæringskomforten er bedre og støynivået lavere. 1,6-litersmotoren har riktignok en litt hard gange, men to-liters bensinmotoren og den nye turbodieselmotoren går stille.

Bedre plass
Primera har ikke vært blant de rommeligste bilene i mellomklassen. Selv om Nissan nå har strukket akselavstanden fra 255 cm til 260 cm og økt plassen i kupéen, vil den ikke konkurrere om å være mest rommelig. Plassforholdene er gode. Spesielt baksetepassasjerene har fått bedre plass til bena. Utformingen av baksetet er også bedre med tanke på å plassere tre voksne der.

Førerplassen er intim uten at den er trang. Dashbordet har en praktisk utforming og alle hendler og brytere er oversiktlig plassert og logiske å betjene. Første generasjon Primera hadde dårlig varmeapparat. Dette hevder Nissans teknikere at de nå har fikset på.

Også bagasjevolumet er økt. I sedanen fra 470 til 490 liter og med hengsler som ligger uten for lukeåpningen, mens kombikupéens er økt fra 480 til 505 liter.

Den neste nye motoren i Primera-programmet så langt er den kommende turbodieselmotoren. Denne motoren er en videreutvikling av den gamle to-literen og er utstyrt med Bosch elektronisk styrte, variable innsprøyting. Dette bidrar foruten til en mer effektiv forbrenning og lavere forbruk, også til at motoren går roligere. Effekten er 90 hk ved 4.400 o/min og maks dreiemoment er 177 Nm ved 2.400 o/min.

Tre motor-alternativer
1,6-literen er også en gammel kjenning fra både Primera og Sunny/Almera og yter 100 hk og 136 Nm dreiemoment. Den gjør ikke Primera til noe racer, men fungerer overraskende godt. Både for 1,6-literen og 2-literen har Nissan lagt vekt på å forbedre responsen ved gasspådrag. For å få raskere rensing av eksosen ved kaldstart, er det nå montert en ekstra katalysator rett etter manifolden. To-litersmotoren har nå 130 hk og 170 Nm dreiemoment.

Nissan Norge AS har greid å forhandle seg til hyggelige priser på nye Primera. Rimeligste modell, 1,6 Business Line, koster 199.900 inkludert radio, vinterhjul og metallic lakk og det er ikke snakk om noen ribbet modell. To kollisjonsputer, beltestrammere, tre hodestøtter og tre trepunktbelter i baksetet, lyktepussere, høyt montert bremselys, oppvarmede forseter, støv- og pollenfilter, ABS-bremser, vidvinkelspeil, høydejustering av ratt og førersete, nedfellbar bakseterygg, startsperre og fjernstyrt sentrallås er standard i alle de nye Primera-modellene.

Godt utstyrt
1.6 Si skiller seg fra Business Line ved at den har sportsseter. 2.0 SRi har sportsseter og skinnratt samt 15-tommers aluminiumfelger. 2.0 SE har aluminiumfelger, skinninteriør, kjørekomputer og treinnfellinger på dashbordet.

Primera 2.0 GX, som er rimeligste modell med to-litersmotoren, koster kroner 239.900, 2.0 SLX, SRi og 2.0 TD SLX koster 249.900, mens 2.0 SLX med firetrinns automatkasse koster 256.900 kroner. Fireog femdørs biler har samme pris.

Primera forsvarer sin posisjon når det gjelder kjøreegenskaper. Med bedre komfort og mer plass og disse prisene er det all grunn til å sette Nissan Primera på kjøreplanen. Vi kommer tilbake med en skikkelig test i Bil nr 12.

DETTE ER NISSAN PRIMERA:

Powered by Labrador CMS