ENV er verdens første motorsykkel med brenselcelle motor. Den har toppfart på 80 km/t og kan kjøre 160 km mellom hver fylling. Pris kr 40.000. Nå jakter produsenten på en norsk importør. Den kan nemlig importeres avgiftsfritt.



India er størst i verden på elbiler. Reva er en minibil med begrenset rekkevidde. Nå er de første bilene på vei til det norske markedet. Prisen blir på rundt kr 85.000.



Det franske storkonsernet Groupe Dassault satser stort på elektriske biler. De har utviklet prototypen Clenova, men den kommer ikke på markedet før tidligst i 2007. Også Posten i Norge har vist interesse for varebiler og håndtraller med elmotor.



Miljøbiler dominerte gatebildet i Monaco lørdag

Sigmund Eriksen sier han er Norges største forhandler av elbiler. Han importerer brukt biler fra hele Europa – særlig fra Belgia og Frankrike.



Honda er Europas største på hybridbiler. Civic sedan er blitt en kjempesuksess både i Tyskland og England. Nå skal de første bilene være på vei til Norge.



ENV

Norge best på miljøbiler

Monte Carlo (BilNorge.no): Norge er best i verden på miljøbiler. Ikke noe annet land har gjort så meget for elektriske biler, hybridbiler og andre kjøretøyer uten utslipp. Internasjonale eksperter ønsker at flere skal følge Norges eksempel og de skamroser norske myndigheter.

Publisert Sist oppdatert

Norge vekker oppsikt i bilverden. Myndighetene får ros for alt de har gjort for å fremme miljøbiler. Den norske regjeringen fremheves som eksempel på noen som gjør noe viktig for at bilbrukere skal velge biler som forurenser mindre. Norge er også det landet med størst interesse for elektriske biler og lengst ventetid på hybridbiler. Og bilbransjen har bare norske myndigheter å takke.

- Ja, vi har fått god drahjelp, sier direktør Jan-Petter Skram i Elbil Norge. Han leder Norges eneste produsent av biler og Elbil Norge er faktisk Europas største produsent av elbiler. Hvor verdens største fabrikk ligger? Tro det eller ei – i India der elbilen Reva produseres i tusenvis i året. Og Reva er faktisk på vei til Norge.

Elbiler har alle fordeler
Regjeringen har gjort alt som er mulig for å fremme salget av elbiler. Listen over sukkertøy er lang – bilene er avgiftsfrie, momsfrie, fri for alle andre avgifter, gratis parkering på offentlige P-plasser. Ingen årsavgift, ikke bompenger og elektriske biler kan bruke kollektivfeltene.

- Vi kan nesten ikke kreve mer, sier Skram. Og miljøbileksperter fra hele verden snakker om ”det norske eksempelet”. De vil at andre land – EU spesielt – skal følge Norges eksempel. Det er skjedd i London der elbiler får kjøre gratis gjennom bomringen og det har ført til kjempesalg av elbiler.

Lang venteliste
Norske bilister har oppdaget elbilen. Leverandører har lange ventelister og mange er skuffet over at Ford ikke makter å levere de Think som er kommet i retur fra USA og England.

Derfor kommer det brukte elbiler til Norge. Sigmund Eriksen i Enviro-EV i Drammen importerer i dag et stort antall brukte elektriske biler fra Frankrike og England. Han kjøper alle biler han kommer over. Det er særlig mulig å skaffe Peugeot, Citroën og Renault.

- Jeg kunne solgt 250 elbiler i året, sier Eriksen. Nå jakter han på nye agenturer. Men det er ikke mange i dag som produserer elbiler.

Verdens største produsent av elektriske biler er Reva Eletric Car Company i Banglare i India. De bygger flere tusen biler i året og har startet eksport til Europa. I år blir det solgt 250 Reva minibil i England og de første bilene skal være på vei til Norge. Det er firma Bluepoint i Oslo som vil importere minibilene som vil koste rundt 80.000 kroner.

Powered by Labrador CMS