-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norge best på miljøbiler
Monte Carlo (BilNorge.no): Norge er best i verden på miljøbiler. Ikke noe annet land har gjort så meget for elektriske biler, hybridbiler og andre kjøretøyer uten utslipp. Internasjonale eksperter ønsker at flere skal følge Norges eksempel og de skamroser norske myndigheter.
Norge vekker oppsikt i bilverden. Myndighetene får ros for alt de har gjort for å fremme miljøbiler. Den norske regjeringen fremheves som eksempel på noen som gjør noe viktig for at bilbrukere skal velge biler som forurenser mindre. Norge er også det landet med størst interesse for elektriske biler og lengst ventetid på hybridbiler. Og bilbransjen har bare norske myndigheter å takke.
- Ja, vi har fått god drahjelp, sier direktør Jan-Petter Skram i Elbil Norge. Han leder Norges eneste produsent av biler og Elbil Norge er faktisk Europas største produsent av elbiler. Hvor verdens største fabrikk ligger? Tro det eller ei – i India der elbilen Reva produseres i tusenvis i året. Og Reva er faktisk på vei til Norge.
Elbiler har alle fordeler
Regjeringen har gjort alt som er mulig for å fremme salget av elbiler. Listen over sukkertøy er lang – bilene er avgiftsfrie, momsfrie, fri for alle andre avgifter, gratis parkering på offentlige P-plasser. Ingen årsavgift, ikke bompenger og elektriske biler kan bruke kollektivfeltene.
- Vi kan nesten ikke kreve mer, sier Skram. Og miljøbileksperter fra hele verden snakker om det norske eksempelet. De vil at andre land – EU spesielt – skal følge Norges eksempel. Det er skjedd i London der elbiler får kjøre gratis gjennom bomringen og det har ført til kjempesalg av elbiler.
Lang venteliste
Norske bilister har oppdaget elbilen. Leverandører har lange ventelister og mange er skuffet over at Ford ikke makter å levere de Think som er kommet i retur fra USA og England.
Derfor kommer det brukte elbiler til Norge. Sigmund Eriksen i Enviro-EV i Drammen importerer i dag et stort antall brukte elektriske biler fra Frankrike og England. Han kjøper alle biler han kommer over. Det er særlig mulig å skaffe Peugeot, Citroën og Renault.
- Jeg kunne solgt 250 elbiler i året, sier Eriksen. Nå jakter han på nye agenturer. Men det er ikke mange i dag som produserer elbiler.
Verdens største produsent av elektriske biler er Reva Eletric Car Company i Banglare i India. De bygger flere tusen biler i året og har startet eksport til Europa. I år blir det solgt 250 Reva minibil i England og de første bilene skal være på vei til Norge. Det er firma Bluepoint i Oslo som vil importere minibilene som vil koste rundt 80.000 kroner.