Mercedes-Benz A-Klasse

Ny både utvendig og innvendig. Lengre, bredere, nye motorer, ny bakaksel – knapt en skrue er beholdt fra forrige modell. Og nå er også Mercedes-følelsen på plass.

Publisert Sist oppdatert


Først publisert i BIL 9 - 2004.

Syv år etter at Mercedes tok steget inn i kompaktklassen, er de klare med neste generasjon. Plassutnyttelse – med rommelig interiør på kort utvendig lengde – er fortsatt høyt prioritert, men ellers er det kjøreegenskaper og høyere komfort som tydeligvis har vært en viktig rettesnor for konstruktørene. En ting har Mercedes holdt fast ved, det doble gulvet av “sandwich”-konstruksjon. Ellers er A-Klasse som lanseres i Norge i disse dager i praksis en helt ny bil.

Utvendig lengde er 23 cm større enn på forrige modell – faktisk også større enn på forrige Lang-versjon, og dermed ligger det i kortene at det ikke kommer noen lang utgave av den nye AKlasse. Derimot kommer det for første gang i denne modellserien en 3-dørs utgave som vil være tilgjengelig fra slutten av dette året. Prisen vil ligge ca. 9000 kroner under 5-dørs.

Et vesentlig bidrag til komfortforbedringen, er støtdempere med variabel dempekraft. Ved små og langsomme bevegelser gir de myk dempervirkning, mens de gir kraftigere demping ved raske og større bevegelser. En nyutviklet bakaksel bidrar med bedre sporstabilitet og bedre krengningsdemping ved kurvekjøring. “Sfærisk parabelfjær er betegnelsen på bakakselen som består av en bueformet, stiv bærearm med påmonterte hjuloppheng. Bærearmen er festet i karosseriet med spesielle fjærer og støtdempere.

Sittekomforten er god, etter en tilvenningsperiode, for det er noe uvant at du sitter høyt over bakken, men lavt over gulvet. Dette er en bil du setter deg opp i, ikke inn i. Inntrykket etter å ha tilbakelagt et titalls mil på tyske landeveier er at fjæringskomforten har hevet seg flere hakk – her har A-Klasse nådd respektabelt Mercedes-nivå. Derimot er vi ikke like begeistret for den nye hastighetsavhengige elektromekaniske servostyringen, som gir dårligere styrerespons enn kjøreegenskapene ellers fortjener.

I tillegg til komforten har AKlasse kommet opp på “ekte Mercedes-nivå også på et annet område; interiøret med tilhørende klassisk instrumentering gir nå en helt annen kvalitetsfølelse i så vel materialvalg som finish. Bilen er lettkjørt og har et behagelig støynivå, vel og merke med bensinmotorer under panseret. Vi kjørte også noen mil med A 200 CDI, og her var det overraskende mye motorstøy.

Alt i alt består serien av 7 motorer – fire bensin og tre diesel – men den største bensinmotoren, A 200 Turbo, og den minste dieselmotoren, A 160 CDI, kommer ikke før i slutten av året. Den norske importøren regner med at A 150 og A 170 blir besteselgere, og totalt regner de med et salg på 1000 biler i løpet av et helt år.

Mercedes-Benz A 150 In Business:
Pris: kr. 249.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1489 ccm. 70 kW (95 hk) v/5200 o/min. 140 Nm v/3500–4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 384 x 176 x 159 cm. Akselavstand: 256,8 cm. Egenvekt m/fører: 1300 kg. Tillatt totalvekt: 1690 kg.
Dekk: 185/65R15.
Bagasjerom: 281 liter (VDA).
Tankvolum: 54 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 12,6 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km
Konkurrenter: Audi A3 Sportback, VW Golf, BMW 1-serie.

Powered by Labrador CMS