Peugeot 407 Coupé

Med bransjens største haikjeft, enorme overheng og delikate former skal 407 Coupé ta Peugeots coupé-salg til nye høyder. Den har mye å leve opp til, for forgjengeren ble et ikon.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 407 Coupé

Først publisert i BIL 1 - 2006.

Det var Pininfarina som designet og produserte 406 Coupé. Planen var å selge 70.000 biler i løpet av 7 år, men den lekre coupéen knuste så mange hjerter at resultatet ble 108.000. Til Norge kom 143 av dem gjennom de offisielle kanaler. For 407 Coupé har Peugeot Norge vesentlig høyere ambisjoner, de forventer å selge 50 biler i året fra den kommer på markedet i slutten av første kvartal 2006. En beskjeden andel av det totale 407-salget, men likevel viktig for merkets og modellens image.

Pininfarina var med i konkurransen denne gangen også, men det var Peugeots egen designavdeling som gikk seirende ut. De skal også selv stå for produksjonen med en kapasitet på 25.000 i året. Segmentet 407 Coupé skal sloss i har et volum på ca. 200.000 biler i året, og de viktigste markeder for coupéer er Storbritannia og Tyskland. Målgruppen er menn over middagshøyden, litt rikere, mer entusiastiske og krevende enn “Hvermansen”. De er opptatt av design, skal ha det som er nytt og stilig og gir blaffen i hvor mye drivstoff den bruker på mila.

407 sedan, som har en coupéaktig form, blir høy og smal sammenlignet med den ekte Coupéen. Selv de lange overhengene kommer til kort mot 407 Coupé som måler 1,08 meter foran framakselen og 1,01 bak bakakselen – 5,5 og 8,5 centimeter mer enn sedanen. Ingen fordel når du beveger deg i trange omgivelser som i et parkeringshus, men det er med på å fremheve bilens design. Totalt er coupéen strukket med 15 cm, er blitt 5 cm bredere og 5 cm lavere enn sedanen. Sammenlignet med sin forgjenger er bredden for de som sitter i forsetene økt med 12,8 cm mens baksetepassasjerene nyter godt av 14,2 cm ekstra skulderbredde. Bagasjerommet rommer 400 liter, og skal du ha med deg lange gjenstander får du et flatt gulv som måler 160 cm når baksetene foldes ned.

Kraftpakker
Tre motorer er tilgjengelige, der den firesylindrede 2,2-liters bensinmotoren med 6-trinns manuell gearkasse blir rimeligste alternativ. De som er villige til å bla opp en større seddelbunke kan velge mellom 3,0-liters V6 bensinmotor med 6-trinns manuell- (ikke i Norge) eller automatkasse og 2,7-liters V6 diesel med 6-trinns automat og partikkelfilter som standard, en motor som nylig ble lansert til 607. Prisene blir ikke endelige før nærmere lanseringen, men regn med ca. 450.000 kroner for 2,2-literen og drøyt 600.000 for de store motorene. På verdensbasis tror Peugeot 50% av kundene vil velge HDI-motoren mens de andre alternativene vil stå for 25% hver. 2/3 vil bestille bilen med automatgear, en bekreftelse på at de setter komfort høyere enn sportslige egenskaper.

Ved lanseringen i pittoreske Andalucia kjørte vi de to kraftigste motorene, den bensindrevne med manuell gearkasse og HDI-utgaven med automat. Sittestilling og komfort er det lite å utsette på, både på fører- og passasjersiden. Personer på inntil 175 cm har det komfortabelt også i baksetet – forutsatt at den som sitter i forsetet ikke er særlig lengre. De gigantiske dørene gjør adkomsten akseptabel, men de brede dørbladene er et problem når du parkerer i trange omgivelser. Begge motorene gir brukbart skyv, men ikke mer enn det må være for at bilen skal kunne kalles sportslig. Sportslig er også chassiset, spesielt når du trykker inn Sport-knappen på dashbordet og utfordrer 407 Coupé på svingete fjellveier.

Tysssstnad
Det som imidlertid imponerer mest, er komfort og støynivå i høye hastigheter på motorvei. Tverrskjøter i asfalten forseres fløyelsmykt, og i hastigheter som er langt over det tillatte på norske motorveier føres en normal samtale mellom de to i forsetene.

Sikkerhetsnivået er høyt med absorberende soner i fronten, sammentrekkbar rattstamme, solide forsterkninger i dørene og 7 kollisjonsputer – hvorav den ene sitter ved rattstammen for å beskytte førerens ben. Norsk utstyrsnivå er høyt, og inneholder elementer som ESP med antispinn, ABS med nødbremseassistent og elektronisk bremsekraftfordeling. I tillegg har norske biler Xenon-lys, dekktrykksensor, ryggesensor, cruisecontrol, tosone klimaanlegg og RD4 CD/radio.

Viktigste konkurrenter til 407 Coupé blir nye BMW 3-serie Coupé, Mercedes CLK, Alfa Romeo GT og Hyundai Coupé. Det skal bli interessant å se om de dristige formene treffer norske entusiaster slik at salgsmålene blir innfridd.

Kort om bilen:

Lengde: 481,5 cm. Bredde: 186,8 cm. Høyde: 139,5 cm. Akselavstand: 272,5 cm. Bagasjeromvolum: 400 liter. (VDA).
Tankvolum: 67 liter.

2.2

3.0 V6

2.7 V6 HDi

Sylindervolum:

2230 ccm

2946 ccm

2720 ccm

kW(hk)/omdr.:

120(163)/5875

155(211)/6000

150(204)/4000

Nm/omdr.:

220/4150

290/3750

440/1900

Egenvekt:

1525 kg

1612 kg

1724 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek

8,7 sek

8,5 sek

Toppfart:

222 km/t

235 km/t

230 km/t

Forbruk snitt:

0,87 l/mil

1,02 l/mil

0,85 l/mil

CO2-utslipp:

206 g/km

242 g/km

226 g/km

Powered by Labrador CMS