-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Jaguar XJ 2.7 D V6: Lett limousin
Det beste med luksusmodellen XJ fra Jaguar er det du ikke ser – aluminiumschassis og støydemping for eksempel.
Først publisert i BIL 2/3 - 2006.
Når tiden var inne for en ny versjon av Jaguars traver XJ gjorde de helt rett i å gå for et moderne og lett aluminiumschassis. I forhold til sine tyske konkurrenter er nye XJ 200–300 kilo lettere, og klarer seg dermed utmerket med noe mindre motor. Selv med 2,7-liters V6-dieselmotor under panseret bør ingen savne motorstyrke i XJ. Faktisk er den sprekere enn lillebror S-Type, som har stålkonstruksjon.
Denne motoren har imponert i S-type, og i en litt annen utførelse i Land Rover Discovery. Den er alt en moderne dieselmotor skal være: stillegående, kultivert og med masse seigdrag. Det er ikke den sportsligste dieselmotoren på markedet, men det spiller mindre rolle i denne luksusmodellen. Det ryktes også at Ford-konsernet snart skal lansere en ny V8-dieselmotor, basert på V6eren.
Støydempingen av motoren er svært god i XJ, blant annet ved hjelp av elektronisk styrte aktive motorfester og dobbelisolering av torpedoveggen. I tillegg har vinduene akustisk laminerte glass som fjerner det aller meste av støyen utenfra. Inne i kupeen er du omgitt av skinn og stilrene former, med en tydelig britisk eleganse.
Når alt er så stille og behagelig legger man merke til de minste detaljer som bryter med helheten, som at gasspedalen gir fra seg et hardt og upassende klunk når man går kjapt av. Og bakhjulsopphenget synes å ikke takle plutselige ujevnheter i veien fullt så godt som framvogna.
Men det overskygger på ingen måte det faktum at XJ er en ytterst kompetent konstruksjon, som er i stand til å involvere føreren under aktiv kjøring, samtidig som komforten er på topp. Elektronisk kontrollert luftfjæring sammen med en forholdsvis lav vekt er nøkkelen til dette.
Noen synes kanskje baksetet kunne bydd på mer plass, det samme med bagasjerommet, men for de fleste er XJ mer enn rommelig nok. Med lav vekt og mindre motor er denne modellen forholdsvis gunstig med tanke på det norske avgiftssystemet. De tyske luksusbilene koster en god del mer, men det spørs om det spiller noen stor rolle for de potensielle kundene.
Kort om bilen:
Pris: kr. 853.900
Motor: Sekssylindret V-motor med twinturbo. 2722 ccm. 152 kW (207 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 509 x 186 x 145 cm. Akselavstand: 303 cm. Egenvekt m/fører: 1652 kg. Tillatt totalvekt 2283 kg.
Dekk: 235/55R17.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 85 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,2 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,81 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km