Mercedes-Benz SL-Klasse

Ett dusin sylindere og et nesten utrolig dreiemoment – “helt sinnsykt rekker ikke engang halvveis opp når vi skal gi en kortversjon av kjøreopplevelsen.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz SL-Klasse

Først publisert i BIL 4 - 2006.

Det er i slike stunder gammelredaktørens legendariske uttalelse lyder som et tydelig ekko i ørene: – Det er helt allright å være motorjournalist, det er i hvert fall bedre enn å jobbe.

Vi kusker SL 600 på veier som er så svingete at de minner om en bunt ståltråd, de av leserne som har kjørt veien fra Palma Nova til Soller på Mallorcas vestkyst vet hva vi snakker om. Armene jobber intenst med rattet hele veien, vi blir småsvette selv om vi har lagt ned taket i de beskjedne ti plussgradene i februar, med andre ord sitter vi og storkoser oss og ser at ESP-lampa stadig slår inn. Ettersom stadig flere svinger forsvinner i bakspeilet får vi i økende grad en erkjennelse av at hvis det er en bil som virkelig trenger ESP, så er det denne. Med bakhjulsdrift, det utrolige skyvet som 517 hester gir, og kjapp gassrespons ville vi vært skikkelig ute og syklet uten ESP. Vi ferdes jo på vanlig landevei, sikkerheten for både oss selv og andre veifarende – enten det er bilister eller de som virkelig er ute og sykler – må ivaretas på en forsvarlig måte selv om vi har det moro i hårnålssvingene.

Etter vår mening er det dette som virkelig får adrenalinet til å skyte fart, når du gang etter gang kan få den berusende følelsen av å treffe idealsporet, når du har følelsen av å beherske kreftene ved å lose bilen gjennom utfordrende svinger – uten at du trenger å bryte fartsgrensene. Du får tilfredsstilt ditt behov for å være verdens beste sjåfør i langt større grad på en kronglete asfaltstripe oppover i dalsiden, enn om du prøver ut bilens maks-fart rett fram på en slett motorvei. Synes nå jeg, da.

Mer ytelse
I det ytre er det bare beskjeden kosmetikk som har brakt Mercedes SL over i en ny generasjon, selv den mest markerte karosseriendringen må du være kjenner for å oppdage: Den store Mercedes-stjerna i grillen er nå forankret i tre massive lameller, mot tidligere fire mindre lameller, luftinntaket i støtfangeren har litt annen form og de to tåkelyktene har fått krominnramming. Legg så til finjusteringer i det kompakte, intime interiøret samt modifiserte baklykter, så har du nye SL i et nøtteskall – før du kikker under panseret. I maskinavdelingen finner du nemlig nye eller modifiserte kraftverk med henholdsvis seks, åtte eller tolv sylindere. Den minste av motorene er den samme modifiserte som sitter i S 350 (se testen i forrige Bil), mens den nye V-åtteren i SL 500 sørger for at akselerasjonstiden 0-100 km/t er kortet ned med 0,8 sekunder fra forgjengeren. V12-motoren i SL 600 byr på nesten-hysteriske 830 newtonmeter dreiemoment, her kan du dra motbakken nærmest til himmels uten at akselerasjonen bremses. For den som ikke har prøvd det, kan vi forsikre at hestene virkelig sparker deg inn i seteryggen når du fra stillestående passerer 100 km/t i løpet av 4,5 sekunder.

Selv om en ny generasjon av Active Body Control (ikke standard på SL 350) og en mer direkte styring enn på forrige modell bidrar til at SL er sportslig så det holder, har den fortsatt solid forankring i det komfortable. Mercedes-fabrikkens folk har en klar formening om at den typiske SL-kunden både i holdning og økonomi ligger relativt fjernt fra en Lotus Elise-kunde...

Den norske importøren legger seg på et utstyrsnivå som sørger for at du i liten grad behøver å bekymre deg for å bruke penger på ekstrautstyr. Her hører blant annet metallic lakk, skinninteriør, navigasjonssystem, CD-veksler og bi-xenonlykter med til standardutstyret. Skulle ditt hjerte likevel begjære noe mer, er det bare å bestille den absolutte toppmodellen, SL 65 AMG, til 2,8 mill. kroner.

Kort om bilen:

Lengde: 453,2 cm. Bredde: 182,7 cm. Høyde: 131,7 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 155,9/154,7 cm. Bagasjeromvolum: 235/339 liter. (VDA). Tankvolum: 80 liter.

SL 350

SL 500

SL 600

Priser, ca:

1.218.100,-

1.688.400,-

2.162.700,-

Sylindervolum:

3498 ccm

5461 ccm

5513 ccm

kW(hk)/omdr.:

200(272)/6000

285(388)/6000

380(517)/5000

Nm/omdr.:

350/2400-5000

530/2800-4800

830/1900-3500

Egenvekt:

1825 kg

1910 kg

2045 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,6 sek

5,4 sek

4,5 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

250 km/t

Forbruk snitt:

1,03 l/mil

1,22 l/mil

1,43 l/mil

CO2-utslipp:

243 g/km

294 g/km

344 g/km

Powered by Labrador CMS