Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS
Volkswagen EOS

VW Eos – Sommer som vinter

De fleste er vel enige at cabriolet-sesongen i Norge ikke er spesielt lang. Så da kan det jo være smart å velge en bil som tar hensyn til det. Vi nøt noen varme sommerdager i en Volkswagen Eos.

Publisert Sist oppdatert

To i ett

Jo da, jeg vet det finnes de som innleder cab-sesongen første nyttårsdag – den tvilsomme fornøyelsen har jeg selv vært med på. Det finnes også de som sier at en cab skal være HELT åpen. Vindskjerm og sideruter er for pyser – helst skal du kunne legge ned frontruta og kjøre med briller og skinnhjelm. Men de fleste av oss er mer bedagelig anlagt, og da er nye Volkswagen Eos et alternativ som er verd å vurdere.

For mange er Eos to biler i én. En 4-seters cabriolet som lar deg kjøre åpent på varme dager mens et tredelt foldetak behendig og automatisk kjøres på plass når kulda eller dråper fra oven gjør det ønskelig å kjøre coupé. Selv når du kjører åpent kan du velge å ha det bekvemt med sidevinduer i øvre stilling og vindavviser på plass over baksetene (ekstrautstyr som raskt monteres forutsatt at du nøyer deg med bare én passasjer).

Stjeler plass
Takløsningen gjør plassen bak en langbent sjåfør begrenset. Fire personer på inntil 180 cm sitter brukbart i en åpen bil men får lite luft over hodet bak med taket lukket. Bagasjeplassen er på 205 liter når du kjører åpent, og egentlig var jeg overrasket over at det ga plass nok til fire handleposer i tillegg weekendbagasje for to. Men det er tungvint å komme til når taket er stuet bort over bagasjerommet.

I vintermodus, med taket på, har du et bagasjerom på 380 liter. Og ønsker du litt kjøling, kan soltaket åpnes eller du kan regulere temperaturen til ønsket nivå på det helautomatiske 2-soners klimaanlegget.

Påkostet
Bilen vi kjørte hadde utstyrsnivå Carat og en sprek 2,0-liters TFSI-motor god for 200 hk. Med en prislapp på 545.640 har bilen en omfattende utstyrsliste som inkluderer det meste av komfort- og sportsutstyr. Men ikke la deg skremme av banen, for med minste motor har Eos en startpris på 339.000 – noe som gjør den oppnåelig for mange. En del av bilene vil nok også blir registrert som firmabiler.

Og kanskje er det like greit å kjøpe Eos med en mindre motor, for noen utpreget sportsbil er den ikke selv om turbomotoren er både smidig og akselerasjonsvillig. Cruising i bedagelig tempo en varm sommerdag gir imidlertid mersmak.

Holder mål
Karosseriet gir inntrykk av å være solid og godt skrudd sammen, og på jevn asfalt kjører Eos bra, både åpen og lukket. Provoserer man den på svingete vei med dårlig dekke, merker man at bilen mangler stivhet sammenlignet med en sedan, og vibrasjoner forplanter seg.

Å si at Eos fullt ut erstatter to biler i en og samme pakke, blir feil. Innvendig plass og bagasjerom er vesentlig mindre enn i f.eks. en Jetta. Og en rimeligere roadster, som f.eks. en Mazda MX-5, gir langt mer sportslige kjøreegenskaper for to. Så har du god plass i garasjen, så kjøp en bil til hvert formål.

Men Eos er en brukbar allround bil for de som er villig til å forsake litt. Og den er absolutt attraktiv sammenlignet med konkurrentene vi har kjørt tidligere. Så hvorfor ikke si: Ja takk - begge deler. Det kan være den skaffer deg noen nye venner, for mange snur seg når de første gang møter Eos.

FAKTA VOLKSWAGEN EOS CARAT 2,0 TFSI

PRIS: kr 545.640

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1.984 ccm. 147 kW (200 hk) v/5.100 o/min. 280 Nm v/1800 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 441 x 179 x 144 cm

Akselavstand: 258 cm

Egenvekt m/fører: 1.536 kg

Tillatt totalvekt: 2.000 kg

Dekk: 225/45R17

Bagasjerom: 205 - 380 liter (VDA)

Tankvolum: 55 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 7,8 sek

Toppfart: 232 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,82 l/mil

CO2-utslipp: 199 g/km

KONKURRENTER:

Peugeot 307 CC, Renault Megane CC, Opel Astra Twintop, Volvo C40

Powered by Labrador CMS