-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Mazda 3:
Burde være en bestselger
Mens VW Golf og Toyota Corolla kjemper på norsktoppen ligger Mazda 3 langt bak i folks bevissthet. Synd – for Mazda 3 er en av de beste bilene i klassen nå som den kommer i endret versjon.


Mazda 3
Først publisert i BIL 10 - 2006.
Den er større enn VW Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307 og de fleste andre konkurrenter. Den er faktisk 20 cm lengre og nesten en halv størrelse større. Den har høyeste sikkerhetsnivå, kommer best ut i alle rapporter om god kvalitet, og er populær som bruktbil (ikke sedan). Til tross for overlegen utvendig lengde, viser likevel kupémålene at den ikke er spesielt mer rommelig enn konkurrentene.
Bilen koster ikke en krone mer enn konkurrentene – heller mindre. Hva er da årsaken til at Mazda 3 ikke er populær i Norge slik den er i resten av Europa, USA og Canada? Det er ingen feil med bilen. Det er ingen feil med prisene. Da er det nærliggende å anta at det er hos landets Mazdaforhandlere feilen ligger. De har helt mistet peppen og gløden etter at Mazda selv tok over importen. De bruker mer tid på å snakke om hvor meget bedre alt var før enn å slå seg stolt på brystet å selge en av markedets beste biler i C-segmentet.
Det er ikke så mange år siden Mazda var Norges mest solgte bil. De siste årene har forhandlerne levd godt på å reparere de bilene de en gang solgte – og har ikke hatt ork til å slåss i markedet. Å bruke zoom-zoom i reklamen høres mer ut som refrenget i en Melodi Grand Prixsang enn som lokkemat for en praktisk kvalitetsbil som er mye bil for pengene.
Bedre uten at det synes
Det er med sordin Mazda nå lanserer en ny Mazda 3. Bilen er endret (den ble første gang lansert i 2003) – men du skal være kjenner for å se hva som er nytt. Grillen er litt justert, instrumentene er satt på en annen måte, men bilens profil og design er uendret. Når en produsent skryter av at bilen har fått nye felger, har de ikke mye å slå i bordet med.
Men sett deg bak rattet i både den nye og gamle modellen – og du merker forskjellen. Støynivået er redusert med 1,5 decibel – og det var nødvendig. Mazda 3 var en bråkebøtte, særlig på dårlig vei. Den nye har et støynivå som er fullt ut akseptabelt. Det er også mindre vibrasjoner, og det blir mer komfortabel kjøring når veien er dårlig og fartsdumper skal forseres. Hjulopphenget er også endret slik at bilen er mer stabil i svingene.
Mazda har aldri vært kjent for å lage biler som bruker lite drivstoff. Mazda 3 har etter endringer fått redusert forbruk med opp til 6 prosent – men det betyr ikke at bilen har veldig lavt forbruk. En modell med dieselmotor, en spennende kombinasjon som vil koste 260.000 kroner, kommer i september.
Kort om bilen:
Mazda 3 kombi 1.6
Pris: ca kr. 220.000. (1,4-liter fra kr 200.000)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 77 kW (105 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 441 x 176 x 146 cm. Akselavstand: 264 cm. Egenvekt m/fører: 1265 kg. Tillatt totalvekt 1725 kg. Dekk: 195/65R 15. Bagasjerom: 346 (VDA). Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,7 sek.
Toppfart: 182 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil.
CO2-utslipp: 161 g/km.