Feil bilvalg er dyrt

Verditap er din største kostnad ved å eie bil. Velger du smart kan du spare mange titusener.

Publisert Sist oppdatert

SE VERDITAPET FOR 40 BILMODELLER HER

Glem bekymringen for bensinpriser som svinger med en krone. Forskjellen mellom det du betaler og hva du får igjen når du selger, utgjør ofte for halvparten av dine totalkostnader ved å eie en bil.

Sammen med bladet Bil gir BilNorge.no deg oversikten over hvor mye din bil har sunket i verdi.

Store forskjeller

I samarbeid med LeasePlan har Bladet BIL og BilNorge.no utarbeidet fem klasser for verditap på biler. De modellene med lavest verditap i løpet av tre år, kommer i klasse A (30-33 prosent av nypris), mens de med det største verditapet (45-48 prosent) blir lagt i klasse E.

LeasePlan er verdens ledende aktør innen biladministrasjon og selger årlig ca. 3000 brukte biler i Norge.

- Det er viktig å presisere at dette ikke er en eksakt vitenskap, sier Marius Paus som er markedsdirektør hos LeasePlan. Vi lever imidlertid av å sette riktig verditap på biler, og dette sammen med øvrige driftsutgifter tilknyttet bilholdet utgjør det totale kostnadene. Han påpeker at trender kan være med på å forsterke forskjellene.

Stort verditap - høye eierkostnader

Det er mange tusen kroner å spare på å velge riktig bilmodell. Og mye å tape dersom du velger feil. I dette regneeksempelet ser du hvor mye:

Verditap - bil i gruppe A:

Verditap - bil i gruppe E:

Konklusjon: Bilen i gruppe E koster eieren 54.000 kroner mer i løpet av tre år enn bilen i gruppe A.

SE VERDITAPET FOR 40 BILMODELLER HER

På listen vår er fem SUVer de eneste som kvalifiserer til verditapsklasse A. Årsaken er selvsagt at denne type biler er ekstremt populære på bruktmarkedet.

- Vi har hatt noen få eksempler på biler som har vært så populære i bruktmarkedet at de bare har falt noen titusener i forhold til det de kostet som nye tre år tidligere, sier Paus.

Dette er klassene

Bilene som er vurdert er tre år gamle. De har kjørt mellom 60.000 og 90.000 kilometer. Lista nedenfor inneholder i alt 40 ulike bilmodeller, som alle var blant de mest solgte i 2003.

Dieselandelen var den gang på 23 prosent. Dette gjenspeiles også i listen, som domineres av bensinbiler.

Søk i over 1.500 biltester her

Les mer om nye biler her

Dette er verditapet
Km Stand 60.000-90.000

Merke Modell Type Variant

Drivstoff

Pris i 2003

Verditap kategori
Honda CR-V SUV 2,0 ES
B

333 900

A
30-33%

Mitsubishi Outlander SUV 2,0 Comfort
B

299 900

Nissan X-Trail SUV 2,2 DCi
D

388 000

Suzuki XL-7 SUV 2,0 TDi 7-seter
D

359 900

Toyota RAV4 SUV 2,0
B

309 200

Audi A3 5-dørs 1,6 Attraction
B

243 200

B
34-37%

Audi A4 Stv 1,8 5VT
B

390 900

BMW 3-serie Stv 318 E46
B

357 000

Skoda Octavia Stv 1,6 102 hk
B

224 800

Subaru Forester Stv 2,0 125 hk
B

299 900

SAAB 9-5 5-dørs 2,0 T 150 hk
B

390 400

Toyota Avensis Stv 1,6 Busin.
B

246 800

Toyota Yaris 5-dørs 1,0 68 hk
B

150 000

Volvo V70 Stv 2,4 140 hk
B

399 900

VW Passat Stv 1,8 Comfortline
B

325 540

VW Touran Flerbr. 1,9 TDi 105 hk
D

296 200

Audi A6 Stv 1,8 5VT
B

394 600

C
38-40%

BMW 5-serie Stv 520i
B

449 900

Ford Mondeo Stv 1,8 Ambiente
B

245 300

Mazda 6 Stv 1,8 Comfort
B

248 900

MB C-klasse Stv 2,0 163hk
B

426 000

Opel Corsa 5-dørs 1,2
B

159 700

Opel Zafira Flerbr. 1,8 Elegance
B

289 700

Peugeot 307 5-dørs 1,6
B

232 100

Toyota Corolla Stv 1,6 Sol
B

228 000

VW Golf Stv 1,6 105 hk
B

233 570

VW Polo 5-dørs 1,2 65 hk
B

168 080

Ford Focus Stv 1,6
B

210 000

D
41-44%

MB E-klasse Stv E200 TE+
B

535 100

Mitsubishi Galant Stv 2,0
B

292 800

Nissan Primera Stv 1,6
B

235 900

Opel Astra Stv 1,6
B

222 700

Opel Vectra Stv 1,8 125 hk
B

286 500

Peugeot 206 5-dørs 1,4
B

179 100

Peugeot 406 Stv 1,8 117Hk
B

249 900

SAAB 9-3 Sedan 2,0 150 Hk
B

299 900

Volvo V40 Stv 1,6
B

229 900

Citroën C5 Stv 1,8 X Business
B

249 900

E
45-48%

Renault Laguna Stv 1,6 Authentique
B

242 000

Renault Megane Stv 1,4 Authentique
B

199 900

Klasse

Verditap i prosent av listepris

A

30-33

B

34-37

C

38-40

D

41-44

E

45-48

Nybilpris i 2003

300.000

Verditap (48%)

144.000

Verdi etter tre år

156.000

Nybilpris i 2003

300.000

Verditap (30%)

90.000

Verdi etter tre år

210.000

Powered by Labrador CMS