e500

e500

e500

MegaCity

MegaCity

MegaCity

MegaCity

MegaCity

MyCar

MyCar

MyCar

MyCar

MyCar

MyCar

Taxi E7

Ze-O

Ze-O

Electric London

Vi har allerede fortalt om Think på London-utstillingen. Men Electric Vehicle Village er enda mer enn det.

Publisert Sist oppdatert

Det var selvfølgelig riktig av arrangørene i London å sørge for en skikkelig presentasjon av elektriske biler. Både de som kan kjøpes i dag, og de som ligger litt lenger inn i fremtiden. Derfor arrangerer de Electric Vehicle Village, og ved siste opptelling var det ca. 20 biler der.

El-taxi

For eksempel den første el-taxien som tilbys London. Den er basert på en Peugeot og Allied Vehicles i Skottland har brukt tre år på å utvikle denne.

Men på tross av Londons uttalte interesse for zero-utslipp biler har Allied fått beskjed om at deres E7 ikke passer der, de kommer for eksempel ikke til å få hjelp til å sette opp ladestasjoner, så det bredte seg en underlig følelse i den grønne delen av utstillingen i går.

Selvfølgelig hjelper det heller ikke at denne vil komme til å koste 4000 pund mer enn en av de vanlige London Cab’ene.

Mega City

Men en som så positivt på fremtiden, og som allerede kan skryte av fortiden, er franske Aixam som lenge har solgt sin 2-seters Mega City i England. Nå presenterer de en fire-seters utgave av den kjente modellen samtidig som to-seteren har fått en facelift.

Mega har alltid imponert både med design og konstruksjon. En stiv alu-ramme med ABS akryl-plater utenpå er en god oppskrift for en bybil, og tre meters lengde er også attraktivt.

En av de som selger Mega-bilene i London-området er Nice Ltd. Navnet kommer ikke bare av at de synes el-biler er Nice, men det er også en sammentrekning av No Internal Combustion Engine.

MyCar

I denne Nice-familien viste de en rekke spennende nyheter i London. MyCar kommer fra Hongkong og er designet av Giugiaro Design. Den koster de forholdsvis vanlige 11.000 pund man må betale for en to-seters elbil i London i dag.

Ze-O

Mens Ze-O, som kommer fra Kina og er formgitt av Bertone, vil komme på rundt 18.000 pund. Men her snakker vi om en fullvokst femseter med fire dører og stor bakluke.

Det er selvfølgelig oppgitt spesifikasjoner for disse bilene som er ganske attraktive, men alle som har kjørt elektrisk vet at det er ikke spesifikasjonene, men høyrefoten din som avgjør rekkevidde og at hastigheten er direkte omvendt proporsjonal med rekkevidden.

Det er imidlertid ingen av de som kan kjøres ut av butikkene i dag som har særlig radikale løsninger på batterier eller elektronikk.

Riktignok var det noen kinesiske modeller som het Quiet Car I og II som presenterte Li-Io batterier som bare veide 100 kg, og Tesla Roadster skal jo varte opp med avanserte drivlinjer. Men skal du ha en el-bil i dag må du nøye deg med litt mer primitive, og tunge, løsninger.

e500

Så selv den elektrifiserte Fiat 500 utgaven som italienske Micro-Vett presenterte her må nøye seg med nesten blybatterier, Lithium Polymer er disse, og de driver en 22 kW sterk motor.

Det er en smule energiopptak ved bremsing, men ellers trenger den 8 timer i kontakten for å få nok til 110 kms kjøring.

Vi vil sikkert få denne modellen tilbudt her hjemme også. Micro-Vett er en av Europas store ombyggere og leverer blant annet en elektrisk Fiorino som for lengst har vært presentert her hjemme.

Powered by Labrador CMS