-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Elektrisk fristelse fra Alpine
Frankrike Grand Prix kjøres i helgen, og Alpine benytter anledningen til å presentere sin første elbil på hjemmebane.
Alpine har uttalte ambisjoner om å bli en ren elbilprodusent, men modellen de viser på Paul Ricard i helgen er bare en teaser for å sjekke ut interessen hos publikum på den franske Formel 1-banen.
Den åpne sportsbilen med betegnelse A110 E-ternité er basert på deres tøffe coupé A110 – den eneste modellene på alpine-programmet så langt. Men mye nytt er på trappene i årene fremover.
I tillegg til å gi et hint om fremtiden er konseptet også en markering av Alpines sekstiårsdag.
Batteripakken er hentet fra Renault Megane E-Tech, men den er pakket om for å få plass i A110s eksisterende chassis.
Batteripakken veier hele 392 kg, men Alpine sier de gjennom avansert ingeniørkunst har klart å gjøre selve bilen lettere enn en vanlig A110 (som veier ca. 1100 kg) slik at vekt-handicappet er redusert til 258 kg. Målet er et tillegg på 200 kg, så de har fortsatt en vei å gå.
Batteriet med kapasitet på 60 kWt skal holde til en rekkevidde på 420 kilometer, men da får du neppe utnyttet særlig mye av bilens lekne egenskaper.
Motoren er også den samme som i Megane E-Tech og yter 242 hestekrefter med maks dreiemoment på 300 newtonmeter. Sammen med girkasseprodusenten har de utviklet en egen totrinns DSG-kasse som utnytter kreftene maksimalt.
Null til hundre på 4,5 sekunder er nesten på nivå med coupéen med bensinmotor, men en toppfart på 260-280 km/t er ganske unikt i elbilverdenen.
Den mest iøynefallende forskjellen fra en ordinær 110A er det åpne taket. Løsningen inneholder bærende elementer i karbonfiber og er ifølge Alpine «svar» på etterspørselen etter en åpen A110.
Alpine har bygget to eksemplarer av A110 E-ternité men har ingen uttalte produksjonsplaner. Men om nok potensielle kunder melder sin interesse er det jo ikke umulig at de velger å bygge noen eksklusive eksemplarer som «ventepølser».
Alpine har et felles prosjekt med Lotus der de utvikler en ny elektrisk sportsbil for lansering i 2025. De har også en hel serie elbiler i ulike formater under utvikling – noe du får smakebiter av i form av renderinger fra vår illustratør Jean-Francois Hubert i SB-Medien: