-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Elektrisk fristelse fra Alpine
Frankrike Grand Prix kjøres i helgen, og Alpine benytter anledningen til å presentere sin første elbil på hjemmebane.
Alpine har uttalte ambisjoner om å bli en ren elbilprodusent, men modellen de viser på Paul Ricard i helgen er bare en teaser for å sjekke ut interessen hos publikum på den franske Formel 1-banen.
Den åpne sportsbilen med betegnelse A110 E-ternité er basert på deres tøffe coupé A110 – den eneste modellene på alpine-programmet så langt. Men mye nytt er på trappene i årene fremover.
I tillegg til å gi et hint om fremtiden er konseptet også en markering av Alpines sekstiårsdag.
Batteripakken er hentet fra Renault Megane E-Tech, men den er pakket om for å få plass i A110s eksisterende chassis.
Batteripakken veier hele 392 kg, men Alpine sier de gjennom avansert ingeniørkunst har klart å gjøre selve bilen lettere enn en vanlig A110 (som veier ca. 1100 kg) slik at vekt-handicappet er redusert til 258 kg. Målet er et tillegg på 200 kg, så de har fortsatt en vei å gå.
Batteriet med kapasitet på 60 kWt skal holde til en rekkevidde på 420 kilometer, men da får du neppe utnyttet særlig mye av bilens lekne egenskaper.
Motoren er også den samme som i Megane E-Tech og yter 242 hestekrefter med maks dreiemoment på 300 newtonmeter. Sammen med girkasseprodusenten har de utviklet en egen totrinns DSG-kasse som utnytter kreftene maksimalt.
Null til hundre på 4,5 sekunder er nesten på nivå med coupéen med bensinmotor, men en toppfart på 260-280 km/t er ganske unikt i elbilverdenen.
Den mest iøynefallende forskjellen fra en ordinær 110A er det åpne taket. Løsningen inneholder bærende elementer i karbonfiber og er ifølge Alpine «svar» på etterspørselen etter en åpen A110.
Alpine har bygget to eksemplarer av A110 E-ternité men har ingen uttalte produksjonsplaner. Men om nok potensielle kunder melder sin interesse er det jo ikke umulig at de velger å bygge noen eksklusive eksemplarer som «ventepølser».
Alpine har et felles prosjekt med Lotus der de utvikler en ny elektrisk sportsbil for lansering i 2025. De har også en hel serie elbiler i ulike formater under utvikling – noe du får smakebiter av i form av renderinger fra vår illustratør Jean-Francois Hubert i SB-Medien: