Hydros første norske hydrogenstasjon på gang

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete la for et par uker siden ned grunnsteinen for Hydros første hydrogenstasjon i Norge, lokalisert like ved selskapets forskningssenter ved Herøya Industripark i Porsgrunn. Bak stasjonens arkitektur og design står K8 industridesign AS.

Publisert Sist oppdatert

Eivind Reiten og Liv Signe Navarsete

- Gjennom hele vår hundre år lange historie har Hydro jobbet for å finne nye energiløsninger. Byggingen av hydrogenstasjonen på Herøya er en viktig milepæl for Hydro som energiselskap, for samfunnet og ikke minst for miljøet, sa Hydros konsernsjef Eivind Reiten under grunnsteinsnedleggelsen.

Ni Toyota Prius hybridbiler med elektromotor og forbrenningsmotor som er ombygd for hydrogen vil bli tilknyttet fyllestasjonen på Herøya, som dermed får verdens nest største hydrogenbilflåte.

Hydrogenstasjonen skal etter planen stå ferdig våren 2007 og blir et viktig knutepunkt på HyNors planlagte "hydrogenvei", der det i løpet av 2009 skal være mulig å kjøre hydrogendrevne biler mellom Stavanger og Oslo, støttet av knutepunkter med lokal aktivitet i Stavanger, Lyngdal, Porsgrunn, Drammen og Oslo.

- HyNor er et viktig prosjekt for å skaffe innsikt og høste erfaringer når det gjelder bruk av hydrogen som drivstoff. Det er bakgrunnen for at Regjeringen over budsjettet for 2006 har satt av om lag 22 millioner kroner til forskning og utvikling av prosjekter knyttet til alternativ teknologi og miljøvennlig drivstoff, blant annet prosjektet HyNor, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete under grunnsteinsnedleggelsen.

HyNor er et samarbeidsprosjekt som samler rundt 30 offentlige og private partnere for å få til et felles løft for hydrogen til transportformål i Norge. Reiten benyttet derfor anledningen til å takke de mange partnerne som har bidratt til realiseringen av prosjektet. HyNor har inngått avtale om anskaffelse av 15 Toyota Prius med hybridløsning for hydrogendrift, ni av dem får altså base på Herøya.

- Klimautfordringen krever nye og mer miljøvennlige transportformer, og i dette arbeidet har industrien en nøkkelrolle i å utvikle ny teknologi og å lage nye spennende løsninger, sa Reiten.

- Samtidig er utfordringen av et så stort omfang at endring vil ta tid og kreve tett samarbeid mellom myndighetene, frivillige organisasjoner, lokalsamfunn og industri.

Hydrogen i rør fra Rafnes
Hydrogen er en energibærer som kan framstilles fra en rekke forskjellige energikilder. Ved petrokjemianleggene på Rafnes er hydrogen et biprodukt som skal transporteres gjennom en rørledning til Herøya. Dette blir dermed verdens første offentlig tilgjengelige hydrogenstasjon som er tilknyttet et større industrianlegg.

- I framtiden kan vi få store markeder for hydrogen til transportformål, noe som vil gjøre det svært interessant å knytte hydrogenstasjoner opp mot store industrianlegg, sa Ulf Hafseld, som er forretningsutviklingssjef for Hydros hydrogenprosjekter.

Hydro har en bred portefølje innenfor ny fornybar energi, er aktivt med i en rekke hydrogenprosjekter i Europa, og leverer hydrogen til hydrogenstasjoner i Berlin, Hamburg og Reykjavik.

- Vi tror vi kommer til å se en bred miks av energiformer i tiden framover. Både vind, bio, sol og hydrogen kommer til å utgjøre viktige supplementer til olje, gass og kull. Hydrogensamfunnet ligger nok fremdeles et stykke fram i tid, men dersom vi skal fortsette å være best på å finne morgendagens energiløsninger må vi starte i dag, sa Alexandra Bech Gjørv, som leder Hydros satsing på nye energiformer.

Powered by Labrador CMS