Kia : Stinger for Europa - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Stinger for Europa
Kia Stinger var en av de få helt nye bilene som ble vist i Detroit. Nå kan vi fortelle litt mer om Europa-planene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Med Stinger vil Kia lage et alternativ til sporty sedaner fra Audi, BMW og Mercedes, og da er bakhjulsdrift en selvfølge. Men de vil også tilby drift i alle fire hjørner.

Dette skrev vi om Stinger da den debuterte i Detroit

Kia ønsker å posisjonere Stinger som en Gran Turismo (GT) med lekker design, plass til fem (i praksis fire) personer og deres bagasje som gir komfort på lange turer, samtidig som den har sportslige kjøreegenskaper.

Som vi antydet ved den amerikanske lanseringen, så vil den europeiske utgaven også få et dieselalternativ i tillegg til to bensinmotorer. Det er ikke unaturlig siden det er Kias designkontor i Frankfurt som har hatt ansvar for utviklingen av Stinger.

Faktisk regner Kia med at dieselmotoren vil stå for brorparten av salget i Europa. Den er en nyutviklet 2,2-liter med 200 hk og et dreiemoment på 440 Nm i området 1750-2750 omdreininger. Vi loves 0-100 på 8,5 og toppfart på 225.

De som vil fyre med bensin gis to alternativer – begge med turbo. 2,0-literen yter 255 hester og har et dreiemoment på 353 Newtonmeter i hele området mellom 1400 og 4000 omdreininger. Det er nok denne, sammen med dieselmotoren, som er mest aktuelle for Norge.

Det tredje og kraftigste alternativet 3,3-liters twin-turbo V6. Her får du 370 hester mens maks dreiemoment på 510 Nm er på plass mellom 1300 og 4500 omdreininger. Du skal kunne sprinte til 100 km/t i løpet av 5,1 sekunder og nå en toppfart på 270 km/t.

Uansett motor får du Kias nye 8-trinns automatgirkasse som standard og eneste alternativ. Sjåføren kan velge mellom fem forskjellige girskift- og gassrespons-programmer, som også påvirker den elektriske servostyringen.

Stinger er på plass i Europa i årets siste kvartal, og det blir interessant å se om den norske importøren tar den hjem hit eller om de lar den passere i stillhet. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: