Ingen biler uten plugg

Som første norske bilimportør proklamerer Hyundai at de heretter ikke skal selge rene fossilbiler. Alt skal være elektrifisert.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Motor Norway sier de nå har solgt sin siste rene fossile bil i Norge. Heretter er det kun et helelektrifisert og ladbart modellutvalg som gjelder.

Hyundai har vært i front på elbiler i det norske markedet i flere år, etter introduksjonen av Ioniq Electric og Kona Electric i henholdsvis 2016 og 2018.

Etter to uker av desember kniver Hyundai med Mercedes om sjetteplassen på OFV-statistikken, og ser vi isolert på elbiler er de på en klar tredjeplass.

Av totalt 7256 nye Hyundai registrert hittil i år, utgjør elbilene 94,4 prosent. Av det resterende salget er ladbar hybrid den viktigste drivlinjen. På vei inn i 2021 er det helt tydelig at sistnevnte vil bli viktigere for merket neste år.

– Vi står nå ved et helt sentralt veiskille for Hyundai i Norge, der vi i løpet av bare noen få måneder vil lansere en rekke attraktive og viktige modeller. I helt nye Tucson og Santa Fe får vi nå to ladbare SUV-er som er helt perfekte for det norske markedet, og i tillegg nærmer det seg lansering av den helelektriske familie-SUV-en IONIQ 5, sier administrerende direktør Thomas Rosvold i Hyundai Motor Norway.

Produktnyhetene betyr at Hyundai nå får en så stor elektrifisert produktportefølje for det norske markedet at merket like godt slutter å selge fossile biler og hybrider uten ladekabel. Prislistene til Hyundai er allerede oppdatert, og alt av fossile modeller er kuttet.

I løpet av få måneder vil Hyundai dermed ha et helt oppdatert, ladbart og fullelektrifisert produktutvalg som er skreddersydd for det norske markedet.

Modellprogrammet blir som følger fra tidlig i 2021:

Elektrisk:

  • Kona Electric
  • IONIQ Electric
  • IONIQ 5

Ladbar hybrid:

  • Tucson Plug-In Hybrid
  • Santa Fe Plug-In Hybrid

Hydrogenelektrisk:

  • NEXO
Powered by Labrador CMS