![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() – Under merkevaren Ioniq vil Hyundai Motor Company tilby et bredt utvalg av bilmodeller som gir individualisert elektrisk mobilitet, tilpasset ulike kunders behov, heter det i en pressemelding fra Hyundai Norge. Videre forteller den koreanske produsenten at de vil introdusere tre helt nye og dedikerte elbiler under Ioniq-merket i løpet av de fire neste årene, og enda flere innovative modeller vil komme i årene som følger. Den hyppige lanseringsplanen er en konsekvens av raskt voksende etterspørsel og legger i tillegg grunnlaget for Hyundais plan om å være en leder i det globale elbilmarkedet. Nye muligheter – Ioniq som eget merke markerer et paradigmeskifte for elbilkundene, sier global direktør for markedsføring i Hyundai, Wonhong Cho. Ioniq-navnet er en sammensetningen av ordene «ion» og «unique», og ble først lansert gjennom Hyundais Project Ioniq. Dette er et langsiktig forsknings- og utviklingsprosjekt med fokus på miljøvennlig transport. Basert på prosjektet lanserte Hyundai Ioniq-modellene i 2016. Bilen var den første som på en og samme plattform tilbyr valget mellom tre elektriske drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid eller ren elbil. Nå representerer Ioniq Hyundais stadig økende forpliktelser til bærekraft og innovasjon, og merket vil bli helt sentralt i oppnåelsen av selskapets målsetninger for utslippsfri mobilitet. Tre modeller: 5,6,7 Den første modellen som introduseres under det nye merket er familie-crossoveren Ioniq 5 som kommer tidlig i 2021. Denne er basert på konseptbilen 45 som ble vist for første gang under bilmessen i Frankfurt i 2019 som en hyllest til Hyundais aller første konseptbil, Hyundai Pony Coupe Concept. Vi har også presentert spionbilder av modellen. I 2022 følger den sportslige sedanen Ioniq 6, som er basert på den elektriske konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020. Deretter følger den store SUV-en Ioniq 7 tidlig i 2024. – Ioniq som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et spennende utvalg av nye modeller, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway. – Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler – allerede fra tidlig i 2021, sier han. Ifølge statistikk fra OFV er Hyundai hittil i år Norges sjette største merke totalt og tredje størst på elbil. E-GMP plattformen Les også: Første Kia på helt ny plattform Den nye dedikerte elbilplattformen gjør også at Hyundai kan tenke helt nytt med hensyn til interiør. Dette innebærer blant annet seter med store tilpasnings- og justeringsmuligheter, trådløse tilkoblingsmuligheter og underholdning, samt unike funksjoner som hanskerom designet som skuffer. Strategy 2025 Under «Strategy 2025» har Hyundai Motor Company alene en ambisjon om å være en av verdens tre største elbilmerker samme år, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||