Avgiftsøkning for hybrider

Mens Toyota Prius og Honda Insight er avgiftsvinnere, øker derimot avgiftene på andre hybridmodeller med opptil 26.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Statsbudsjettet har tatt mål av seg å bidra til økt salg av biler med lave utslipp.

Med bare tre parametre å beregne avgiftene ut fra, gir det seg utslag i at større luksusbiler med hybriddrift også blir dyrere med det nye regelverket.

Det er blitt status å kjøre mer miljøvennlig.

Både næringslivsledere og representanter for kongefamilien har gått til innkjøp av store, luksuriøse hybridbiler fra Lexus, som så langt har vært den eneste som har kunnet tilby denne type biler.

Nå kommer også Mercedes-Benz med sin S-Klasse 400 Hybrid, den rammes også av samme effekten.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV S 400 HYBRID HER

En bil som Lexus LS600h får en avgiftsøkning på 26.143 kroner, mens den noe mindre GS 450h øker med drøyt 13.000 kroner. Avgiftene på Mercedes S400 Hybrid øker med ca 15.000 kroner.

LES VÅR DUELL MELLOM LS 600h OG MERCEDES S-KLASSE HER

Årsaken er selvsagt at dette er biler som selv med hybriddrift har relativt høye CO2-utslipp, men likevel slipper ut mindre enn det som har vært vanlig for denne type luksusbiler.
Ingen bilmodell får en større avgiftsreduksjon enn Toyota Prius. Hybridbilene fra Lexus og Mercedes får derimot en avgiftsøkning. For hybridbilene blir avgiftsendringene som følger:

Se avgiftsendringene på alle nye bilmodeller:

HYBRIDBILER

CO2-

Avgift

Avgift

Merke/modell

utslipp

i dag

i 2010

Endring

Honda

Insight 1,3 Comfort

101

37.962

31.834

-6.128

Insight 1,3 Elegance

105

39.962

34.270

-5.692

Lexus

GS 450h Comfort

181

446.295

459.562

13.267

RX 450h 3,5 V6

148

374.863

380.560

5.697

LS 600h 5,0 V8

219

759.504

785.647

26.143

Mercedes-Benz

S400 Hybrid

186

455.813

470.201

14.388

S400 L Hybrid

188

470.334

485.364

15.030

Toyota

Prius 1,8

89

44.966

37.323

-7.643

Powered by Labrador CMS