-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V60 på veien
I løpet av et par år har Volvo fornyet så godt som hele modellporteføljen. Selv om suget etter SUV-er er økende, er det mange som ønsker seg en praktisk stasjonsvogn. Når V60 entrer markedet får Audi, BMW og Mercedes en meget tøff konkurrent.
Hva slags bil er dette?
V70 var blant Norges mest populære modeller i en årrekke. Da V90 ble lansert håpet Volvo denne skulle innta samme posisjon, men mange av de tradisjonelle Volvo-kundene syns V90 ble for stor og luksuriøs sammenlignet med bruksbilen de hadde kjørt i flere generasjoner.
Når Volvo nå lanserer lillebror V60 i helt ny innpakning, er det primært de trofaste V70-kundene de henvender seg til. Riktig nok er V60 litt kortere og en god del lavere enn V70, men en lang akselavstand sørger for god plassutnyttelse.
Mens forrige generasjon V60 hadde et bagasjerom på 430 liter har nykommeren en kapasitet på 529 liter. Ikke like mye som V70s 575 liter, men et godt stykke på veien.
Volvo påstår i tillegg at plass og komfort i baksetet vil tilfredsstille de tidligere V70-eierene.
Interiør
Innendørs har V60 fellestrekk med alle nye Volvoer som er lansert siden XC90. En stor skjerm sitter øverst på dashbordet og betjenes på tilsvarende vis som en iPad med scrolling mellom de forskjellige menyene.
Dette krever selvsagt tilvenning, men etter å ha blitt kjent med systemet fungerer det hensiktsmessig. Mange funksjoner kan også styres via knapper på rattet.
De tradisjonelle instrumentklokkene er erstattet med en digital skjerm som endrer utseende etter sjåførens ønsker. I tillegg til speedometer og turteller viser den også annen nyttig info, som for eksempel navigasjon. Head-up display viser viktig informasjon på frontruten.
V60-utgavene vi kjørte har lekre detaljer i tre mens dashbordet og dørbladene er dekorert med skinnimitasjon med kontrastsømmer. Meget elegant løst.
Motor / drivverk?
Til den internasjonale pressekjøringen hadde Volvo tilgjengelig to alternative drivlinjer – dieselutgaven D4 Inscription med forhjulsdrift og 190 hestekrefter samt bensinutgaven T6 Inscription med hele 310 hester og firehjulsdrift. Begge kombinert med 8-trinns automatgir.
Vi startet med T6, og det er liten tvil om at denne gir bilen meget lystige fraspark kombinert med et effektivt dreiemoment på 400 Newtonmeter som er til stede i hele området mellom 2200 og 5100 omdreininger. Utvilsomt min favoritt av de to variantene vi fikk kjøre.
For dem med lang årlig kjørelengde, og som ikke lar seg skremme av stadige trusler om forbud mot dieselbiler i storbyer, er også D4 et interessant alternativ. Inne i bilen er dieselstøy så godt som ikke-eksisterende, men man hører godt forskjell på diesel- og bensinmotor når man står ved siden av biler på tomgang.
Automatkassen fungerer helt greit, men er verken av de raskeste eller mykeste jeg har kjørt. Her har Volvo mer å gå på.
Hva vi ikke fikk kjørt i denne omgangen var de ladbare hybridene – T8 Twin Engine og T6 Twin Engine. Førstnevnte settes i produksjon til høsten mens sistnevnte først kommer i 2019.
I Norge kommer disse til å utgjøre majoriteten av V60-salget – spesielt T8-varianten, siden denne prises gunstig med stor utstyrspakke (Inscription) takket være lave avgifter.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er liten tvil om at V60 er blitt en helt annen bil enn forgjengeren. Jeg syns den utgående modellen var moderne og linjelekker da den kom på markedet – nå ser den håpløst gammeldags og klumpet ut sammenlignet med nykommeren.
Nye Volvo er en verdig utfordrer til de tyske prestisjemodellene, Mercedes C-Klasse, BMW 3-serie og Audi A4. Den har et romslig interiør og et praktisk bagasjerom, dessuten et stort utvalg av drivlinjer – inkludert to ladbare hybrider.
Interiøret i V60 er uten sammenligning det mest moderne i klassen. Designmessig skiller bilen seg også ut og står for meg i dag som noe av det lekreste man kan kjøpe. Sikkerhetsnivået er som alltid hos Volvo meget høyt.
Hvordan er den å kjøre?
Støydempingen er eksemplarisk, og V60 har en fin blanding av komfort og sportslighet som man prioriterer etter eget forgodtbefinnende via bilens DNA-velger (kjøremodus).
Med de dynamiske kjøreegenskapene T6-utgaven har, kan vi bare glede oss til å få prøve en T8 Twin Engine med kombinasjonen bensin- og elmotor og en samlet effekt på 390 hestekrefter.
Denne kan også kjøres på ren eldrift – foreløpige beregninger tilsier en utslippsfri kjørelengde på 45 kilometer etter den nye, strengere WLTP-standarden.
Hvem passer den for?
Volvo V60 er en ideell familiebil med god fremkommelighet for dem som foretrekker stasjonsvogn fremfor SUV. Gode seter med mange innstillingsmuligheter gjør det lett å finne en optimal sittestilling, bagasjerommet vil dekke behovet for de fleste, og langtur-komforten er upåklagelig.
Konkurrenter?
I tillegg til A4, 3-serie og C-Klasse nevner Volvo også Passat. Og selvsagt fins det et hav av andre utfordrere om du er på jakt etter en stasjonsvogn i mellomklassen.
Dette liker vi:
En meget gjennomført bil med flott kombinasjon av sport og komfort og en tiltalende design.
Dette liker vi ikke:
Det ligger et forbedringspotensial i automatkassen.
Så over til spørsmålene dere har sendt oss. Interessen for Volvo er tydeligvis stor, og spørsmålene mange.
Generelt svarer ikke Volvo på spørsmål om fremtidige modeller, så til dere som spør om V60 Cross Country og hvilke utgaver denne kommer i, har vi dessverre ikke noe å fortelle.
Men vi står selvsagt fritt til å spekulere, og det er jo ingen grunn til at en slik modell ikke skal følge og at den vil komme med tilsvarende drivlinjer som V60 har.
Rolf Tore lurer på hvordan bakseteplassen er sammenlignet med V70. Vi har ikke målt, men ifølge Volvo er den tilsvarende takket være blant annet den økte akselavstanden.
Kristian sier: - V60 ønsker å bli ansett som en Premium bil på høyde med de tre tyske, og er også priset deretter. Hvorfor kan den da ikke leveres med elektrisk innsynsvern i bagasjerommet?
Adm. direktør Øystein Herland, den norske Volvo-direktøren svarer: - Det vil alltid være individuelle forskjeller mellom konkurrerende merker, ting konkurrentene har og ikke vi, og ting vi har som ikke konkurrentene har. Din kommentar og ønske er notert.
Kristian har mer på hjertet: - Volvos 90-serie og XC40 har dekor paneler i dørene. Hva er tanken bak at 60-serien har ingen dekor i dørene?
Og Herland svarer: - Vi gjør alltid tilpasninger og endringer fra modell til modell selv om V60 har mye av løsningene fra andre modeller på SPA plattformen vår. Vi er spesielt stolte over hvordan vi har løst treinlegget i to dimensjoner i dashbordet. Dørene har vi valgt å lage i en moderne premium utførelse.
- Passer det med solskjermer i plast i en Premium bil? Disse burde vært trekt i stoff, fortsetter Kristian.
- Ja, vi mener denne løsningen er meget bra og ikke minst holdbar og gir en god følelse over mange år, svarer Volvo-direktøren.
Jens Chr. lurer på om el-rekkevidden på de ladbare hybridene blir over 50 km etter den nye WLTP-standarden.
Volvo svarer at dataene for rekkevidde er preliminære og at de håper å komme over 50 km rekkevidde. Herland lover at selv om de ikke klarer rekkevide-målet, vil prisene likevel være som antydet – kr 635.000 for T8 Twin Engine Inscription og fra kr 570.000 for T6 Twin Engine.
Han spør videre om det kommer en touring fjæring med mer fokus på komfort, og om Android Auto blir standard i Norge.
Angående fjæring svarer Herland: - Vi har i dag Comfort mode på chassiset som standard, så det mener vi at vi allerede har. Ved å velge opt. Smartphone Integration, så vil bilen ha mulighet for Apple CarPlay og Android Auto. Dessverre så har ikke Google lansert Android Auto i Skandinavia ennå. Våre biler er klare for dette når Google velger å lansere dette.
Anders lurer på følgende: - Kan du spørre om Volvo mener den vesentligste forskjellen mellom V60 og V90 er «opplevd kvalitet» eller om det er mer ment å være baksetestørrelse og bagasjeromsstørrelse?
- V60 er en mindre bil selv om den er utviklet på samme plattform som V90, vår SPA plattform. Imidlertid er det fysiske forskjeller som gjør at V60 har et mer sporty kjøresett og er nok dessuten den bilen vi mener er en etterfølger av vår store suksess V70, svarer Herland.
Svein syns alle nye Volvoer må få bedre understellsbehandling. – Bak det inn i prisen. Det er jo så mye salt på vinteren at til og med Volvo ruster selv om den er veldig bra. Jeg har hatt fem stykker.
Volvo-sjefen takker for positivt innspill som han tar med seg videre.
Magnus lurer på maks hengervekt, og Volvo-sjefen har svar:
- Maks hengervekt er for D3 man – 1600 kg, for T5 aut og D3 aut 1800 kg og for T8 PIH Awd aut, T6 PIG awd aut, T6 awd aut, D4 Aut og man D4 awd Aut, og D3 AWD aut 2000 kg.
Therese spør: - Hvorfor kan jeg ikke bygge/bestille V60 T8 med Volvo's Four C chassis? Slik som D4/T6 kan.
- Vi oppdaterer fortløpende bygg din Volvo, alle tilgjengelige versjoner og varianter vil bli oppdatert så snart nye varianter er på plass i våre fabrikksystemer, men pr i dag er ikke dette mulig. 4C chassiset kommer også på V60 T8 fra modellår 2020, dvs ca uke 20 i 2019.
Og som mange andre lurer også Therese på om V60 Cross Country kommer i T8-utgave, noe vi som nevnt innledningsvis ikke får noen offisielle kommentarer på.
Dermed har vi svart på de fleste spørsmålene – jeg takker for alle bidrag og sender dere også noen kommentarer på mail.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1969 ccm |
Effekt: | 228 kW (310 hk) v/5700 o/min. |
Dreiemoment: | 400 Nm v/2200-5100 o/min. |
Mål LxBxH: | 476 x 185 x 143 cm |
Akselavstand: | 287,2 cm |
Bakkeklaring: | 128 mm |
Egenvekt m/fører: | 1824 kg |
Tillatt totalvekt: | 2320 kg |
Maks hengervekt: | 2000 kg |
Bagasjerom: | 529-1441 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 5,8 sek. |
Toppfart: | 250 km/t |
Snittforbruk (WLTP): | 0,8-0,9 l/mil |
CO2 (WLTP): | 184-206 g/km |
Pris fra: | kr. 662.000 |