-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Sbarro fester videre
Hvor lenge Sbarro har stilt ut i Genève, husker vel ikke han en gang. Men å møte bilene og studentene hans, er alltid en fest. I år var det enda festere.
Jeg husker Franco Sbarro i hvert fall tilbake til midten av 60-årene, da han modifiserte noen av racing-kupeene til Fillipinetti. Siden da har han aldri sett seg tilbake, men – heldigvis – han tenker (og ser) ofte svært lateralt.
Et eksempel er hans navløse hjul. I år var det på plass igjen, nå i en åpen liten oransje hybrid, den kunne nesten illudert en to-seters Formel 1 bil. For å bygge den hadde han igjen fått med seg noen verdifulle medarbeidere, spesielt et fransk prosjekt som går ut på å bevare smie- og støperi-håndverket også i fremtiden.
Sbarro bygger jo ikke bare fantastiske biler etter fantastiske oppskrifter, han driver først og fremst en skole. Så det er egentlig elevene som designer, konstruer og bygger disse drømmene, men med sterk føring fra den gamle reven.
Orbital Hybrid het akkurat denne, med 160 hester fra 6 sylindre. I tillegg er det to elmotorer på 10 hk hver som kan brukes som boost eller til utslippsfri fremdrift. Nå høres kanskje ikke 160 pluss 20 hk så mye ut, men med en vekt på 450 kg regner jeg med at dette flytter seg også.
Drømmer
Som vanlig hadde han en lukket GT-utgave der, sikkert bygget for en kunde som hadde kræsja Ferrarien sin. Her lå det i hvert fall en 12 sylindret Testa Rossa motor under panseret. Og en annen midnattblå skapning som han kalte Alcador GTB - der var donorbilen en gammel 360 Modena.
Men hans glade elever hadde jo boltret seg med mange andre ting også. En grønn Lotus Seven-liknende (bare mye mer moderne) åpen toseter med en 3-liters V6-motor fra PSA og fremdeles med en vekt langt under 1000 kg. Eller den hvite Impact med en 1600 ccm motor, også fra PSA (som alltid har vært en lojal bidragsyter) og som så ut som den hadde tenkt å gjøre noe bra ut av en KTM.
Hos Sbarro er det fort gjort å drømme seg bort, men snakk med de unge elevene hans som vil kunne reise hjem og gjøre alt, bygge komplette motorer eller utføre det nydeligste lakkarbeidet, foreta kompliserte struktur-beregninger eller planlegge en lansering – og du oppdager at dette også er en del av virkeligheten. Heldigvis.