Gunstig luksus-Lexus

Dersom du nøyer deg med 223 hestekrefter, kan du spare 300.000 kroner på en luksuriøs Lexus-modell.

Publisert

Det norske avgiftssystemet er som skapt for hybridbiler som har lavt CO2-utslipp etter den såkalte EU-syklusen.

Da nye Lexus GS 450 h ble lansert for et år siden, hadde den en startpris på 824.000 kroner.

PRISER OG DATA FOR ALLE LEXUS-MODELLER

Ikke avskrekkende for en bil med til sammen 345 hestekrefter og prestasjoner som null til hundre på 5,9 sekunder. Drivlinjen består av en 3,5-liters bensinmotor og en kraftig elmotor.

Men nå kommer et nytt alternativ for de som greier seg med litt mindre muskler.

GS 300 h debuterte på bilutstillingen i Shanghai i vår, og her er V6-motoren erstattet ev 2,5-liters rekkefirer. Drivlinjen tilsvarer den som sitter i nye IS 300 h, men med 223 hestekrefter bør den likevel dekke behovet for de fleste.

LES: Våre førsteinntrykk av Lexus 300 h

Lexus oppgir et CO2-utslipp på 110 gram per kilometer, og siden norske myndigheter favoriserer hybridbiler betyr det at den får 90.000 kroner mindre i avgifter enn en bil med forbrenningsmotor og tilsvarende ytelser.

Dermed kan den norske importøren skilte med priser fra kr 532.700 for GS 300 h i utstyrsnivå Comfort, mens du får en Luxury-modell med «full pakke» til kr 696.600.

Lexus GS er en bil som konkurrerer mot bl.a. Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Jaguar XF når det gjelder størrelse, komfort og utstyr.

GS 300 h er på plass i Norge i desember, men du kan allerede forhåndsbestille et eksemplar.

Powered by Labrador CMS