-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
10 ting vi husker fra årets F1-sesong
Den kommende F1-sesongen ser ut til å kunne bli den mest spennende og interessante vi har sett på mange år. For å få 2009-sesongen ut av kroppen, er det godt å oppsummere hva vi husker best.

Aerodynamikk til besvær
Formel 1 er en sport der marginene avgjør. Derfor bør ingen være overrasket over at fikse løsninger gir store utslag. Et sinnrikt og ekstremt omfattende regelverk sørger imidlertid stort sett for at alle smutthull er, eller i hvert fall blir, tettet.
Likevel var det en aerodynamisk bit som ble det heteste samtaleemnet i den første delen av sesongen, og som ga Brawn Grand Prix en start de neppe hadde turt å drømme om.
Nøkkelen lå i en dobbel diffusor som ble brukt av Brawn, Toyota og Williams.
Ferrari, Red Bull og Renault la inn en klage til løpsledelsen om at diffusorene ikke var innenfor regelverket, men denne ble avvist.
Senere ble avgjørelsen anket inn for FIAs appelldomstol – men også her tapte de teamene, som var blitt fire etter å ha fått støtte også fra BMW.
Brawn GP
Ross Brawn kjøpte teamet sitt fra Honda etter 2008, og brukte mye tid på utvikling og testing før 2009 – det viste seg å være vellykket.
Jenson Button tok teamet inn til seier i sesongåpningen i Australia, og sikret samtidig den andre seieren i sin karriere. Teamkompis Rubens Barrichello sørget for å gjøre dagen komplett ved å sikre seg andreplassen. Det var første gang siden 1954 at et helt nytt team tok dobbeltseier i debuten – den gangen var det Mercedes Benz som gjorde det.
Teamet suksess fortsatte, og Jenson Button vant seks av de første syv løpene – senere i sesongen sørget også Barrichello for å sikre seg to seiere.
Takket være seirene og at man kapret poeng i de fleste løpene, sikret Brawn GP konstruktørtittelen allerede etter Brasil Grand Prix.
Lewis – du lyver
Sesongåpningen i Australia bød også på et drama for den regjerende verdensmesteren, Lewis Hamilon. Han sikret seg i utgangspunktet fjerdeplassen, men rykket opp til tredjeplass etter at Jarno Trulli ble straffet, og mistet sin pallplass.
I utgangspunktet hadde nemlig Hamilton opplyst dommerne, på ordre fra teamet, at Trulli hadde passert ham mens sikkerhetsbilen var ute, noe som ga straffen.
Senere viste imidlertid en rekke bevis at Hamilton hadde latt Trulli passere ham, og deretter løyet til løpsledelsen om hendelsen.
Resultat ble at Hamilton ble diskvalifisert fra løpet, og teamet fikk en betinget straff som betød at de ville bli stengt ute fra tre løp, om noe tilsvarende gjentok seg.
Exit for Ron Dennis
Delvis som en følge av dommen mot McLaren etter løgnene i Australia, ble det i april klart at en av de mest markante personene i moderne Formel 1, Ron Dennis, forsvant ut av paddocken hos McLaren Racing.
Dennis overlot jobben som teamsjef til Martin Whitmarsh allerede i januar, men fortsatte som sjef for McLaren racing. I april trådde han til side, og ble sjef for McLaren Automotive, som i de siste årene har jobbet med og bygge rene McLaren sportsbiler, basert på suksessen de har hatt med McLaren F1 og Mercedes-Benz SLR McLaren.
Selv hevdet Dennis at hans avgang ikke hadde noe med hendelsene i Australia å gjøre, men sa også at han ikke trodde han ville bli savnet av sportens to sterke menn, Bernie Ecclestone og Max Mosley.
- Jeg innrømmer at jeg ikke alltid er lett å komme overens med. Jeg medgir at jeg alltid har kjempet hardt for McLaren i Formel 1. Jeg tviler på at Max Mosley eller Bernie Ecclestone er misfornøyd med avgjørelsen. Men ingen ba meg om å gjøre dette, det var min beslutning, sa han på pressekonferansen der han offentliggjorde sin avgang.
Kamp om makta
Etter at FIA, med president Max Mosley i spissen, annonserte tøffe budsjettkutt før 2010-sesongen, kom det til åpne konfrontasjoner om hvem som faktisk sette premissene for sporten.
Flere av de store teamene truet med å forlate sporten med mindre de fikk mer å si.
Ferrari var en av de som var tydeligst på at det var uaktuelt for dem å være en del av et vingeklippet lavbudsjetts-F1.
- Styret vurderer det slik, at om dette er det rammeverket som skal gjelde for fremtiden, så er grunnlaget, som har ligget bak Ferraris uavbrutte deltagelse i verdensmesterskapet gjennom de siste 60 år – den eneste konstruktør som har vært med helt siden 1950 – borte, sa en uttalelse fra Ferrari-teamet i mai.
Det ble startet en diskusjon om en utbryterserie, men til slutt, ble de ti teamene som dannet Formula One Teams Association (FOTA), enige om å forsøke å få FIA til å komme frem til enighet med teamene om hvordan reglene for sporten skulle avgjøres.
Mot slutten av juni signerte teamene en avtale forutsatt at reglene for 2010 skulle bli som de var i 2009. En del av avtalen sier imidlertid at kostnadene, i løpet av de kommende to årene, skal ned til det nivået de lå på tidlig på 90-tallet.
En ny Concorde-avtale, som regulerer det kommersielle forholdet mellom rettighetseierne og teamene, ble underskrevet i august. Etter en del frem og tilbake, ble det klart at startfeltet ble utvidet til 13 team.
Max Mosley går av – eller ikke?
FIA-president Max Mosley gikk etter mye frem og tilbake av som president for FIA i oktober. Han hadde da sittet som president siden 1993 – og hans rolle var svært omdiskutert.
Selv mener han at Formel 1 under hans regjeringstid har blitt bedre, og at han forlot sporten på topp.
- Teamene har fått de reglene de vil, og stabilitet. Vi har fått inn nye team og vi har fått til kostnadsreduksjonen - det er til god hjelp. Det er ikke noe tak for budsjettene, fordi kostnadene i løpet av de neste to årene vil komme ned til det nivået det var på begynnelsen av nittitallet.
- Det er en annen måte å gjøre det samme på. Jeg har alltid ment at det ikke har vært mye som skilt oss, og nå er vi enige om at det ikke var det. Min avgang har vært planlagt lenge, de ville blitt kvitt meg i oktober uansett, men selvsagt kunne vi ikke si det offisielt - fordi da ville jeg mistet all innflytelse. Nå trenger jeg ikke innflytelse, det er en tilfredsstillende situasjon. Jeg kan ha en fredlig sommer for første gang på tre år, sa Mosley i juni…
Ulykken til Massa – og Schumachers nestenretur
Ferrari-fører Felipe Massa ble alvorlig skadet under kvalifiseringen til Ungarn Grand Prix – ulykken satte ham ut av Formel 1 for resten av sesongen.
Om en ulykke kan kalles spektakulær, må det begrepet kunne brukes i denne sammenhenget. En del av hjulopphenget på bilen til Rubens Barrichello, løsnet og traff hjelmen til Felipe Massa, rett ved siden av visiret. Massa ble slått bevisstløs og bilen fortsatte inn i dekkbarrieren.
Da det ble klart at Massa ville bli borte en lang stund, ble han først erstattet av testfører Luca Badoer. Italieneren, som har lang erfaring som testfører, klarte aldri å innfri forventningene som teamet og tilhengerne hadde til ham. Hans beste plassering ble en 14. plass i Belgia, og etter bare to løp ble han erstattet av landsmannen Giancarlo Fisichella.
Heller ikke Fisichellas opphold i Ferrari ble i nærheten av hva både han og de rundt ham forventet. En niendeplass var det beste han klare å oppnå – det skjedde på hjemmebane for Ferrari, på Monza.
Ulykken til Massa førte nesten til et comeback for Michael Schumacher. Tyskeren, som er syv ganger verdensmester i Formel 1, har helt siden han la opp hatt en avtale med Ferrari. Planen var at han skulle gjøre comeback for Ferrari under Europa Grand Prix, men bare halvannen uke før løpet måtte han melde avbud på grunn av en nakkeskade han pådro seg under road racing et halvt år tidligere.
Briatore ut i skam
Akkurat da det så ut som om roen hadde senket seg i F1-verdenen, smalt det igjen. På sensommeren kom det frem at Nelson Piquet jr. hadde fortalt FIA, at han etter ordre fra teamledelsen med vilje hadde krasjet under Singapore Grand Prix i 2008, for på den måten å hjelpe sin teamkollega Fernando Alonso.
Teamsjef Flavio Briatore og teknisk direktør Pat Symonds nektet på alle påstander til det lengste, men på et tidspunkt ble det klart at bevisene ble stadig sterkere, og den 16. september sendte Renault ut en kort melding:
- Vi kan bekrefte at Flavio Briatore og Pat Symonds har sluttet i teamet. Frem til høringen i FIAs International Motor Sport Council i Paris på mandag 21. september vil det ikke bli gitt ytterligere kommentarer fra teamet.
Renault fikk en dom som lød på to års betinget utestengelse fra verdensmesterskapet. Med andre ord, dommen vil ikke få konsekvenser med mindre Renault skulle bryte andre regler de neste to årene.
For Flavio Briatore ble dommen langt strengere. Han ble utestengt fra å delta, eller medvirke i all motorsport som FIA regulerer, for livstid. For Pat Symonds ble straffen fem års utestengelse fra motorsport.
Finanskrise
Honda trakk seg etter 2008-sesongen. Og gjennom 2009-sesongen var det mange team som uttrykte sin frykt for de økonomiske rammefaktorene.
Resultatet etter at alle hadde sjekket lommebøkene sine, ble at Toyota trekker seg, BMW har solgt sine aksjer tilbake til Peter Sauber og Renault har inngått et partnerskap med Genii Capital for å kunne drive teamet videre i 2010.
Regn og halve poeng
Malaysia Grand Prix ble stoppet før det var kjørt ferdig etter et voldsomt regnvær. Vannet som flommet ned over banen var av en slik mengde at selv ikke regndekk var i stand til å gi bilene et grep som var innenfor et forsvarlig nivå.
Løpet ble stoppet etter 32 runder, og halve poeng ble delt ut.
Bare fire ganger tidligere har løp blitt kortet ned på denne måten. Den siste før Malaysia var Australia Grand Prix i 1991.