Nissan Maxima QX 2.0 V6 SE

Publisert

Maxima
Maxima

Innledning

Nissan Maxima QX har allerede noen år på nakken. Teknisk har det aldri vært noe i veien med Maxima. 2-litersmodellen har heller vært ganske avansert i forhold til konkurrentene. En V-sekser i denne størrelsen er ikke dagligdags, og de fleste konkurrentene tyr til rekkefirere når de skal ha en 2- eller 2,2-liter.

Heller ikke når det gjelder kjøreegenskaper har den store Nissanen noe å skamme seg over. Foran brukes tradisjonelle fjærben og triangelarmer, mens vi bak finner langsgående bærearmer og torsjonaksel i kombinasjon med Nissans tverrstabiliserende støttestag. Fordelen med bakakselkonstruksjonen er at den er enkel og rimelig i produksjon, tar lite plass og gir svært gode kjøreegenskaper.

Maxima har vekten langt foran. I svingene er det understyringen som dominerer og den føles svært trygg. God kontakt med veien bidrar til at Maxima føles trygg også på glatte vinterveier. Styringen er godt balansert og gir god følelse med hva forhjulene foretar seg, samtidig som styreresponsen er god. Til sammen bidrar dette til at Maximaen er enklest å håndtere på vinterføre, men i denne prisklassen burde antispinnregulering og stabilitetskontroll vært standard; det er det ingen av de tre testbilene som byr på. Maxima har bremser med god virkning, men ABSen er ikke optimal. Ved flere anledninger rakk bakhjulene å blokkere før ABSen var i funksjon, med en logrende hekk som resultat.

Ulempen mer torsjonbakakselen er at den ikke er spesielt gunstig i forhold til fjæringskomforten. I Maxima er denne ulempen mye mindre enn i mindre biler, men i forhold til de to konkurrentene vi har med i denne testen er Maxima noe mer ristete på små og skarpe ujevnheter, som for eksempel på grovt snø- og isdekke. De store ujevnhetene og vibrasjoner fra grov asfalt takler derimot Maximaen meget godt, og spesielt over de store ujevnhetene er den både mer stabil og mer komfortabel enn Omega og 607.

Støykomforten er god i Maxima, men på ruglete snø- og isdekke har den et litt hardere støybilde enn 607 og Omega. Kjører du på normal norsk asfalt oppleves Maxima svært stille og vibrasjonsfri. Sekseren går silkemykt fra tomgang til maks turtall, og du vekker ikke baksetepassasjerene selv om du lar den dra ut til turtellerens rødmerking.

Effektmessig ligger Maxima-motoren noe etter. 140 hk i kombinasjon med en egenvekt på 1590 kg er ikke akkurat egnet til å gi sportsbilprestasjoner. 0 til 100 km/t på 14,1 sekunder bekrefter i grunnen det.

I praksis er ikke Maximaen mye seinere enn Omega og 607, men i bakkene merker du at sekseren drar tungt. Med tungt lastet bil skal du ikke har altfor store forventninger ved forbikjøringer i motbakker.

Ved normal kjøring er det den sjaltevillige automatkassen som redder motoren. Det skal utrolig liten økning av motstanden til før automatkassen finner et lavere gear. Ligger du i normal norsk hastighet og legger gasspedalen mot gulvet, legges andregearet kjapt inn. Gearkassen reagerer også kjapt på små bevegelser med gasspedalen og legger raskt og smidig inn tredjegearet og utnytter på den måten V-sekseren optimalt. På svingete og bakkete vei kan det bli litt masete. Det forklarer også hvorfor Maximaen fikk et noe høyere testforbruk enn de to konkurrentene; den jobbet ganske enkelt mer på høyt turtall.

Automatkassen har tre sjalteprogrammer; normal, sport og vinter. I sportprogrammet vil gearkassen holde lenger på gearene ved akselerasjon og være raskere til å sjalte ned. Med vinterprogrammet inne vil gearkassen automatisk starte i andregear. Den tåler større belastning før den velger lavere gear og er en enkel og effektiv løsning ved krevende bakkestarter på glatta.

Nissan har videreutviklet førerplassen og dashborddesignen siden første generasjon Maxima QX. Dagens modell gir et mer påkostet inntrykk enn forgjengeren. Med utstyrsnivå SE er dette en godt utstyrt bil, men som vi kommer tilbake til; det kan blir bedre. Instrumentene er elegante og lettleste. En kjørekomputer som blant annet viser forbruk, utetemperatur og snitthastighet er standard, men betjeningsknappene på rattet gir et ettermontert preg. Det samme gjør det faktum at Maxima ikke leveres med original radio.

Klimaanlegget med automatisk temperaturregulering er standard og svært enkelte å betjene. Det har dessuten den beste defrosteren blant disse tre bilene. Også når det gjelder lys scorer Maxima maksimalt. Xenonlyktene gir et fyldig nærlys som kompletteres med et fjernlys med meget god spredning. I mørket er denne bilen vesentlig enklere å kjøre på svingete veier ved at du har bedre sikt inn i svingene.

Vår testbil hadde velurtrekk på dører og seter, en løsning som komfortmessig er bedre enn skinn. Skinnseter koster 10.000 kroner. Stofftrekket er varmere å sette seg på og det gir dessuten bedre sidestøtte enn skinn. Maximasetene gir førsteklasses sittekomfort. De har passe hard stopp og god støtte både på sidene og under lårene og god støtte til ryggen. Dessuten er kjørestillingen god og førerplassen rommelig.

Plass er det nok av i Maxima, med et unntak; takhøyden i baksetet er i minste laget. Mange småbiler har bedre takhøyde i baksetet enn bilene i denne testen. Sammenlign med dataene til småbiltesten på side 28. Benplassen i baksetet er det derimot ikke noe å utsette på og tre voksne har god plass i bredden.

Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på, men Maxima har ikke like ryddig bagasjerom som de to konkurrentene. Hengslene til bakluken tar også litt plass. Nedfellbar bakseterygg er standard, men åpningen mellom bagasjerommet er liten og bare 29 cm høy. Bagasjeluken åpnes med nøkkelen, eller med knapp på førerdøren.

Maxima gir ikke det samme tunge inntrykket som de to europeerne, men til gjengjeld oppleves den som hendigere å håndtere på krevende føre og veier. Komforten er god, men integrert originalradio og bedre finish hadde løftet totalinntrykket.

FØRERPLASS = 9
Maximas førerplass er ergonomisk riktig, rommelig og preges av praktiske løsninger.
PLASS = 9
Foran er det meget god plass. I baksetet er takhøyden en begrensning.
KOMFORT = 8
Nydelig sekser bidrar til meget behagelig lydnivå, men fjæringskomforten kan bli bedre.
KJØREEGENSKAPER = 8
Nydelig styrefølelse og kontakt med veien og forutsigbar oppførsel. Bremsene bør bli bedre.
YTELSE OG FORBRUK = 7
Sekserne er arbeidsvillig, men litt for svak og må jobbe hardt, noe som gir litt høyt forbruk.
PRIS OG UTSTYR = 9
Høyt utstyrsnivå og gunstig pris, men mangler stabilitetskontroll for å få tier.

LES VIDERE:
- Opel Omega
- Peugeot 607
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS