-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volkswagen Passat


Volkswagen Passat
Volkswagen Passat har vært en storselger de seneste årene, og i skrivende stund ligger det 455 brukte Passat i den oppdaterte bruktbilbasen på BilNorge.no. Det er blant disse bilene vi har plukket ut vår testbil. Passat er den eldste av testbilene i den forstand at denne modellen ble avløst av en ny allerede for to år siden – mens den nye Mondeo begynner å rulle på norske veier i løpet av noen uker.
At førermiljøet i Passat virker mer satt enn i Mondeo, skyldes materialvalg og design i større grad enn funksjon og ergonomi. Sittekomforten i Passat er nemlig utmerket, og det er mange langt nyere bilmodeller som ikke rekker opp til Passats nivå på dette punktet. Vil du ha mykere seter er utstyrsnivå Comfortline et bedre valg enn Trendline, som vår testbil har.
Passat er ikke fullt så presis i styringen som Mondeo, og den har også et noe mer kantete gearskift. På landeveien opplever vi også mer duving i Passaten, noe som kan være et tegn på at den er nærmere et tidspunkt for utskifting av støtdemperne.
Selv om Passat ikke rekker helt opp til Mondeo-nivå når det gjelder kjøreegenskaper, er det ikke dramatiske forskjeller. Da Bil testet Passat mot blant andre Mondeo i februar 2001, skrev vi blant annet:
Passaten føles noe tyngre enn Mondeo. Det er tydelig at Volkswagen har lagt mer vekt på komfort enn på dynamisk kjørefølelse. Kjøreegenskapene er det likevel lite å utsette på. Styrefølelsen er ikke like god som i Mondeo, men i unnamanøveren er forskjellen til Mondeo minimal. Bare litt større rattbevegelser og litt svakere tilbakemelding gjør at Passaten oppleves som litt vanskeligere å kontrollere når unnamanøveren forseres uten stabilitetskontroll.
Tilsynelatende er det høyere støynivå i Passat enn i Mondeo. Støymålingene viser imidlertid at lydnivået er tilnærmet helt identisk i de to bilene, men at Passat har et hardere lydbilde på grunn av sin pumpe-dyse-dieselmotor. Mondeo, med sin Common Rail-motor, har et bløtere lydbilde, uten at dette betyr lavere støynivå.
Våre praktiske øvelser viser at Passat har en normal, god jekk som det er lett å komme til bak et deksel på venstre side i bagasjerommet. Du trenger ikke løfte ut bagasjen for å komme til jekken. Reservehjulet (som er et vanlig hjul i full dimensjon) ligger derimot under gulvet i bagasjerommet på vanlig måte.
Hva så med skifte av lyspærer? Bak må du løsne to skruer som sitter litt tuklete til bak en luke i bagasjerommet, for deretter å løsne lykteinnsatsen for å komme til pærene. Det er langt fra umulig, men tar litt tid. Foran er det verre, her må du demontere andre komponenter i motorrommet, og jobben er så vanskelig at den helst bør overlates til verkstedet. Dessverre, Volkswagen, her blir resultatet 1-0 til Mondeo.
LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Tekniske data