-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
BMW i3
Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.
- Innledning
BMW har ikke akkurat ledet an i kampen om elbil-kundene, så langt, selv om de er en av verdens fremste bilprodusenter. Så når BMW nå kommer på banen, har vi derfor høye forventninger til kjøreegenskaper, stil og komfort.
Det vi allerede tidlig under testkjøringen kan notere i testprotokollen, er at dette er en ultramoderne elbil som er langt mer komplett og har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn Volkswagen e-Up. Kanskje er den i øyeblikket den mest moderne elbilen på markedet, men om den er mer futuristisk og luksuriøs enn Tesla Model S er det nok mange meninger om.
For å spare vekt har BMW i stor grad benyttet karbonforsterket plast og aluminium i den avanserte konstruksjonen. I interiøret er det benyttet miljøvennlige eller resirkulerte materialer i dashbord og paneler. Den gir et påkostet inntrykk. I tillegg til at i3 er lett, er den også praktisk talt rustfri.
Dørløsningen er også kreativ, med «halve» bakdører uten dørstolper som gir lett adkomst til baksetet. Løsningen er likevel ikke veldig praktisk, for bakdørene kan ikke åpnes uten at fordørene åpnes først.
I førersetet sitter vi høyt, og med god oversikt. Start/stopp-knappen har etter vår mening fått en dum plassering, delvis skjult bak rattet oppe til høyre. Det tar litt tid å venne seg til om man skal strekke hånden bak rattet eller stikke en finger inn gjennom rattet når motoren skal startes og stoppes. På samme sted sitter også girvelgeren, også den krever tilvenning fordi den skal vris, ikke skyves.
Kjøreopplevelsen er langt mer sportslig enn i for eksempel Nissan Leaf – og definitivt mer enn i testrivalen Volkswagen e-Up. Den kraftige akselerasjonen, null til hundre går unna på 7,2 sekunder, understreker det sportslige preget.
Elektromotoren sørger også for kraftig motorbremsing, en funksjon som samtidig sørger for regenerering av energi som ledes tilbake til batteripakken. BMW i3 bremser kraftig ned, helt til bilen stanser hvis gasspedalen ikke røres. Med litt trening og omtanke kan du faktisk kjøre gjennom hele byen uten å berøre bremsepedalen.
Ikke bli forvirret hvis du leser utenlandske bilmagasiner med omtale av i3 med bensinmotor. På andre markeder leveres nemlig bilen også i en utgave med rekkeviddeforlenger, hvor en 2-sylindret motor med 0,65-liters volum og en ytelse på 34 hk sørger for å lade batteriene ved behov.