-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Stil og fremkommelighet - del 2
Produsentene av testbilene hevder begge å ha de beste firehjulsdriftsystemene i klassen. Så hils på kliss nye Jeep Renegade og den noe tilårskomne Mini Countryman ved foten av Vikersundbakken.
Så fort veien skiftet fra snødekt til våt, ga Miniens 143 dieselhester fra seg noen gledeshyl og la umiddelbart om til sportslige takter. Hva så med Jeep? Jo, den er mer komfortabel enn sportslig, men bet seg overraskende godt fast i asfalten, dog med litt mindre styrepresisjon enn Mini.
Og for å være helt ærlig: Slik vår test-Mini var satt opp i Cooper SD-innpakking er den i sportsligste laget for hverdagslig bruk. Langt fra alle som vurderer Mini Countryman ser kjøreturene til jobb, barnehage og butikk som fartsetapper i et hverdagsrally.
God på det meste
Jeep Renegade er lett å bli venn med. Motoren (2,0 liter/140 hk/350 Nm i moment) trekker godt på lave turtall og passer den 1430 kilo tunge bilen perfekt. Sittestillingen er høy med god sidestøtte, utstyrspakken omfatter det meste, førerstøttesystemene er mange og EuroNCAP har allerede testet bilen med fem stjerner og maksimal score som resultat.
Det lett kantete karosseriet, inkludert forholdsvis rett frontrute, etterlater et inntrykk av stor bil. Dette gjelder også i bagasjeromsavdelingen, selv om 351 liter her faktisk er mindre enn de fleste kompaktbiler.
Fjorårets oppgraderte Mini Countryman bygges fortsatt på den gamle Mini-plattformen og har derfor det digre speedometeret midtmontert på dashbordet. Alle de blanke vippebryterne som for ti år siden skulle gi Mini-kjøperne en myk overgang fra original til ny Mini, er ikke like funksjonelle i 2015.
Men bevares, jeg vet at mange vil være uenig med meg, og interiøret gir i det minste særpreg i en tid da nøktern funksjonalitet ofte oppleves gjespende kjedelig.
Men til fakta: Selv om Mini Countryman på literen har like stort bagasjerom som Jeep Renegade byr den på mindre plass i baksetet. Men plassen er likevel ikke det største problemet i testen. Det er prisen.
Med 2,0 liter/143 hk/305 Nm i moment koster Countryman ALL4 forholdsvis beskjedne 326.900 kroner, 42.000 kroner mindre enn simpleste Renegade med 4x4. Problemet er at en Mini uten utstyr blir som en telefon uten apper, og knapt selgelig som brukt. Og mens telefonappene gjerne er gratis eller veldig billige, tar Mini (les: BMW) seg fett betalt for alt du kjøper fra den Ikea-katalogtykke ekstrautstyrsboka. Og vips så kostet testbilen 422.500 kroner – for en Mini.
Med og uten 4x4
Både Mini Countryman og Jeep Renegade leveres både som for- og firehjulstrekkere. Men glem dem med kun trekker på forhjulene. Tall fra OFV viser at 87 prosent av alle som kjøpte Countryman i fjor valgte variantene med 4x4.
Jeep er jo per definisjon præriebilen framfor noen, så Jeep med kun tohjulsdrift synes meningsløst. Da heier vi heller på Trailhawk-varianten, med mer avansert firehjulsdrift og 30 ekstra hestekrefter.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testdata