-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
SUV-er med eksosrør - del 1
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
CVT
Mazda sverger fortsatt til stort sylindervolum og null turbo, og har i tillegg tatt i bruk drivstoffkutt til to sylindre ved lav belastning. I sum mener Mazda dette gir gevinst i form av lavere forbruk. Vår test viser egentlig ikke det, men mer om forbruk senere.
Hybrid teknologi betyr CVT på Toyota-språket. Så RAV4 har det jeg vil kalle en gammeldags CVT-løsning med mye turtallsjaging ved hard akselerasjon. Så her er det bare å håpe på bedre tider når RAV4 ganske snart erstattes med ny modell.
Mazda holder seg unna CVT og sender i CX-5 kraften til hjulene via en sekstrinns automatkasse. Kassen skifter raskt og mykt, og er en direkte årsak til at Mazda kan trekke 2000 kilo etter seg, mens Toyota RAV4 tillates å trekke 1650 kilo og Honda bare 1500 kilo. Utstyrt med manuelt gir trekker CR-V 500 kilo mer. For noen er dette viktige kilo, for andre ikke.
Jeg har opp gjennom årene irritert meg over CVT, som en kollega for noen år siden sammenliknet med sykdommer man kan leve med, men helst ikke vil ha.
Der er vi slett ikke nå, for titusenvis av nordmenn lever greit med de så godt som teknisk problemfrie CVT-kassene, og i RAV4 innrettet jeg raskt kjøringen for å unngå de høye turtallssvingningene. Høyt turtall i kombinasjon med høyt moment fra elmotorene – en foran og en bak for å håndtere firehjulsdriften - skyver likevel ikke RAV4 over på den sportslige banehalvdelen.
Også Toyota sverger til motorvolum og ikke turbo. 2,5 liter som i Mazda, men mindre motoreffekt som kompenseres med elmotorene.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3