BMW turbosteamer concept
BMW turbosteamer concept
BMW turbosteamer concept
BMW turbosteamer concept

BMWs damp-hjelp

BMW har kommet opp med en ny ”Turbo som er en typisk vinn-vinn konstruksjon. Her får man mye for ikkeno’. Ved hjelp av damp!

Publisert Sist oppdatert

Skjønt ikkeno’ og ikkeno’. Selve konstruksjonen vil koste en del kroner, poenget er at BMWs ingeniører har klart å hente hestekrefter ut av det som ellers ville vært ren spillvarme.

Da vi leste Ungdommens Bilbok for tre-fire hundre år siden, studerte vi blant annet et enkelt diagram som fortalte at av den 100 prosent energien som lå i bensinen på tanken, forsvant 40 prosent til intern friksjon, og 40 prosent forsvant ut gjennom eksosen mens det ble igjen 20 prosent (eller no’ sånt) for å drive bilen.

Det var det ikke bare vi som syntes var veldig trist, BMWs ingeniører har også sett seg lei på denne sløsingen og bestemt seg for å gjøre noe med det. Og det de gjør er å bygge en helt annen form for hybrid, denne gangen uten sløsete batterier og el-motorer, men ved hjelp av en turbosteamer!

Prinsippet er enkelt. Grovt fortalt tar man eksosvarmen og varmer opp en lukket væskekrets der væsken omdannes til damp. Trykket i dampen ledes via en turbin som er koblet til veivakselen på den vanlige motoren.

Noe av det fantastiske med denne konstruksjonen er at BMW har klart å gjøre systemet så kompakt at det er plass til det i forbindelse med en vanlig 1,8 liters firer under panseret på en 3-serie. I stedet for 115 hester, gir den nå over 130. Den får nye 20 Nm på toppen av de opprinnelige 175 og forbruket blir redusert med 15 prosent.

BMW jobber seriøst med dette systemet nå. Dels for å få det enda mer kompakt, dels for å gjøre det serieklart i løpet av 10 år, og dels for å kunne bygge det til en pris som gjør anlegget akseptabelt for kundene.

Powered by Labrador CMS