-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
BMWs damp-hjelp
BMW har kommet opp med en ny Turbo som er en typisk vinn-vinn konstruksjon. Her får man mye for ikkeno. Ved hjelp av damp!
Skjønt ikkeno og ikkeno. Selve konstruksjonen vil koste en del kroner, poenget er at BMWs ingeniører har klart å hente hestekrefter ut av det som ellers ville vært ren spillvarme.
Da vi leste Ungdommens Bilbok for tre-fire hundre år siden, studerte vi blant annet et enkelt diagram som fortalte at av den 100 prosent energien som lå i bensinen på tanken, forsvant 40 prosent til intern friksjon, og 40 prosent forsvant ut gjennom eksosen mens det ble igjen 20 prosent (eller no sånt) for å drive bilen.
Det var det ikke bare vi som syntes var veldig trist, BMWs ingeniører har også sett seg lei på denne sløsingen og bestemt seg for å gjøre noe med det. Og det de gjør er å bygge en helt annen form for hybrid, denne gangen uten sløsete batterier og el-motorer, men ved hjelp av en turbosteamer!
Prinsippet er enkelt. Grovt fortalt tar man eksosvarmen og varmer opp en lukket væskekrets der væsken omdannes til damp. Trykket i dampen ledes via en turbin som er koblet til veivakselen på den vanlige motoren.
Noe av det fantastiske med denne konstruksjonen er at BMW har klart å gjøre systemet så kompakt at det er plass til det i forbindelse med en vanlig 1,8 liters firer under panseret på en 3-serie. I stedet for 115 hester, gir den nå over 130. Den får nye 20 Nm på toppen av de opprinnelige 175 og forbruket blir redusert med 15 prosent.
BMW jobber seriøst med dette systemet nå. Dels for å få det enda mer kompakt, dels for å gjøre det serieklart i løpet av 10 år, og dels for å kunne bygge det til en pris som gjør anlegget akseptabelt for kundene.