BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys
BMW laserlys

Lys fra laser

Laserlys smaker vel av science fiction? Nå er det på vei inn i bilen din.

Publisert Sist oppdatert

Bedre lys og lavere forbruk er to viktige mål for lyktefolket i bilindustrien. Og dersom man samtidig kan begrense volumkravet litt, slik at du kan la designerne får litt spillerom, hadde ikke det gjort noe heller.

Vi har nettopp sett det demonstrert hos BMW, og holdningen deres var imponerende. ”Kjære vene, etter LED er jo dette det neste logiske skrittet” var første budskap.

Men så viste det seg at det var vel ikke så logisk allikevel, for da jeg spurte var dette slett ikke noe de hadde hentet fra hyllene til Hella eller Bosch eller noen av underleverandørene.

Dette hadde de utviklet selv!

”Men nå må vi jo inn og samarbeide med lysindustrien, vi er jo ikke akkurat noen lyktemakere.”

Blått blir hvitt
Du så lysene foran på i8-konseptbilen fra Frankfurt. Og muligens la du merke til et svakt blått skimmer langt inne i fri-form lyktene. Det er laserstrålen.

De har valgt en blå farge for å få lyset så hvitt som mulig. Hvilket altså forklares ved at den blå strålen ”pumpes” gjennom gul svovel – og gult og blått blir hvitt.

Så enkelt!

Det vil si, så enkelt er det selvfølgelig ikke. For eksempel må jo lyset formes om så det ikke blir skadelig for mennesker eller natur – for i utgangspunktet er nemlig ikke laserstrålen helt ufarlig.

Vi så den brenne over en peisfyrstikkstor trepinne på sekunder. Men det er altså ikke noe bilføreren skal bekymre seg over.

Anvendelig
Han vil oppleve bedre lys 1000 ganger mer intenst enn en LED-lampe – hva nå det måtte bety og 170 lumen per watt, der LED-lysene gir 100.

Ikke noe av dette forteller deg hvilken opplevelse det nye lyset gir (i hvert fall inne i et laboratorium), så egentlig kan jeg bare trøste meg med at det ser ut som om lyset holder tritt med den forsiktige synssvekkelsen min etterhånden som jeg blir eldre.

Og det burde flere enn jeg være glade for.

Nå sier BMW at de ikke akter å gå så mye ned på flate, en slik front som er tegnet på i8 er visst for tiden ideell, formgivingsmessig.

Men disse lyktene gir full frihet når det gjelder flate og form, og behøver ikke bygge dypt i det hele tatt, slik at det sparer plass i motorrommet.

Og de behøver ikke være sterke, slik at teknologien også kan brukes andre steder. Bak instrumentene for eksempel, eller som retningsviserblinkere.

Når de skal leveres? De skal i hvert fall sitte på i8 i 2013, og deretter tar det nok ikke lang tid før det filtrer ned til andre modeller. BMW har alltid vært flinke til å introdusere avansert lys, det er nok å tenke på Adaptive lykter, Dynamic Light Spot og Anti-Dazzle assistenten.

Dette var enda mer imponerende.

Powered by Labrador CMS