VW-aksjon på Toyota

VW-importøren, Harald A. Møller er i ferd med å sende ut en tilbakekalling på Taro. Årsaken er at styringen kan ryke.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen sier:
Slik lyder en melding vi har mottatt fra informasjonsdirektør Paul Hegna i Harald A. Møller AS:

Det er oppdaget materialtretthet i parallellstaget i styremekanismen. Vi starter så snart vi har mottatt adresselister fra Vegdirektoratet en innkallingsaksjon på Volkswagen Taro 4X4.

Hva skal gjøres:
Midtre paralellstag kontrolleres og skiftes ut.

Hvilke biler:
Aksjon gjelder for alle biler produsert fra 1984 til 1997. Harald A. Møller AS har ikke levert slike biler siden 1994. Vi vet pr. d.d. ikke hvor mange biler som fremdeles går på norske veier. Vi venter på mer informasjon om dette fra Vegdirektoratet. Aksjon gjelder kun Taro 4X4 berørt (gjelder ikke 2x2).

Kundeinnkalling:
Kundene informeres skriftlig på bakgrunn av adresser innhentet fra Vegdirektoratet. Brevene vil derfor først gå ut om ca. to uker.

BilNorge sier…
…
at Taro ble solgt i et antall av 1241 eksemplarer i Norge i perioden 1989 til 1997. Når Møller sier at de siste bilene ble levert i 1994, har det vært en del overliggere. Det ble nemlig registrert nye Taro så sent som i 1997 – riktignok bare tre stykker, men året før var det seksti av dem på OFV-statistikken.

Volkswagen Taro var et felles prosjekt med Toyota, og bilen ble markedsført som HiLux av den japanske produsenten i andre verdensdeler. Taro ble produsert ved VW Nyttebilers anlegg i Hannover, men det meste av komponenter kom fra Toyota og var identiske med de som satt i en HiLux fra samme periode.

Taro ble markedsført i Europa hvor Toyota hadde dårlig fotfeste. Samtidig var VW godt etablert, men fullstendig blottet for skikkelige pickups i sin portefølje. En vinn-vinn-situasjon for begge parter, skulle man tro. Men salget ble aldri det Toyota ønsket seg, og da en ny HiLux ble lansert i 1998 besluttet man å skrinlegge hele prosjektet.

Powered by Labrador CMS