-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
EuroNCAP tester ikke norske biler
Brussel (BilNorge.no): Elektronisk stabilitetssystem (ESP) bør bli standard på alle nye biler. Det vil redde liv. Myndighetene bør premiere de bilene som får slikt utstyr. Organisasjonene bak EuroNCAP kommer med nye forslag til bedre sikkerhet i trafikken. Og er du sikker på at de bilene som testes i EuroNCAP er de bilene som selges i Norge?

I ti år har EuroNCAP drevet med nøytrale kollisjonstester av nye biler. De har satt standard for sikkerhet i biler. Bak EuroNCAP står EU samt trafikkmyndigheter i mange land og ikke minst FIA, der de fleste av verdens bilorganisasjoner er medlemmer.
Kollisjonstestene vil fortsette og det kommer snart nye kriterier. Det første som innføres er trolig at man vil inkludere sjansen for nakkeslengskader i kollisjonstester. Det vil snart bli innført en ny stjerne slik at de beste bilene vil motta seks stjerner mot dagens beste som er fem.
Uinteressant for Norge?
EuroNCAP sliter med valg av riktig modell til sine kollisjonstester. Når Chevrolet selger sin Matiz i noen land i Europa med to kollisjonsputer og i andre land med fire – er det stor forskjell om man i testene har den ene eller den andre modellen. Da Matiz sist ble testet, valgte man en modell med to kollisjonsputer. I Norge selges bare biler med fire puter. Ikke uventet fikk bilen med to puter svært dårlig resultat og ble slaktet i testen – men i følge direktør Trond Magnussen hos Chevrolet-importøren har testen liten interesse for det norske markedet.
- Vi har fire kollisjonsputer på alle de bilene vi selger, sier han. Denne modellvarianten er ikke testet og det resultatet som er publisert for Matiz sier bare noe om modeller som selges i andre land.
Når Toyota Yaris kommer ut av den samme testen som en av de beste bilene, så er bilen testet med seks kollisjonsputer. Men når Toyota i januar lanserer Yaris i Norge, vil ikke alle bilene ha så mange kollisjonsputer. Billigmodellene vil bare ha front- og sidekollisjonsputer som dekker forsetene og bare de som velger modellen Sol får den modellen som er testet av EuroNCAP.
Vil ha ESP på alle nye biler
Presidenten i FIA, Max Mosley er tidligere president i EuroNCAP og han fremmer nå forslag om at alle biler som selges i Europa skal ha ESP som standard. Han mener dette utstyret er meget viktig for økt trafikksikkerhet og om alle biler hadde dette utstyret, ville det redusere antall trafikkulykker med 20 til 30 prosent. Og dermed ville samfunnet spare penger.
- Vi må få myndighetene til å innse at de må gjøre noe for at ESP skal bli standard på alle biler – ikke bare på luksusbiler, sier Mosley. De som i dag kjøper de billigste modellene får også de minst sikre bilene, og det kan ikke være riktig.
- EU bør oppfordre alle medlemsland til å innføre intensiver for biler med ESP. Jeg kunne tenke meg at biler med slikt utstyr fikk en støtte på 10.000 kroner. I land med avgifter kunne man sette ned avgiftene på biler med ESP med det samme beløpet.